Op roadtrip door Andalusië! Een droom. Een paar jaar geleden durfde ik het aan: ik boekte een ticket naar Málaga en ging twee weken roadtrippen door het zuiden van Spanje. Gewoon omdat het kon. In mijn eentje pakte ik mijn tas in en stippelde mijn rondreis door Andalusië globaal uit, maar gaandeweg veranderde er toch best veel. Op roadtrip door Andalusië? De mensen, de sfeer, het weer, de taal, de prachtige steden en natuur… zucht. Laat je inspireren.

ROADTRIP ANDALUSIË

Route auto rondreis Zuid-Spanje van twee weken

In het kort begon mijn reis door Andalusië aan de kust in Málaga, toen richting binnenland naar Ronda. Terug naar de kust bij Tarifa in de buurt van Gibraltar. Daarna kwam een rondje steden. Van Cádiz en Sevilla naar Córdoba en Granada. Ik dook er in de geschiedenis van de Moren, maakte boeteprocessies mee omdat het precies de week voor Pasen was en along the way kwam m’n moedertje me opzoeken om samen Sevilla te ontdekken.

Vanuit Nederland is het meer dan 2000 kilometer naar Andalusië; dat zou je met de auto kunnen afleggen, maar dat is een roadtrip an sich. Ik besloot met het vliegtuig te gaan en vloog op Málaga en huurde ter plekke een auto. De eerste twee nachten boekte ik alvast en verder zou ik het wel zien. Pas toen ik uit Málaga vertrok haalde ik de auto op; de eerste dag had ik hem toch nog niet nodig.

Lees ook:
5 tips voor het plannen van je roadtrip

Route roadtrip Andalusië

Auto huren in Andalusië

Wat ik vooraf niet wist is iets over de gesteldheid van de wegen in Zuid-Spanje en die was verrassend goed. Er zijn snelwegen die ik heus af en toe nam, maar ook prachtige bergwegen en binnenweggetjes en zelfs stukken langs de kust en het strand. Roadtrippen door Andalusië is heerlijk.

TIP: Huur je auto bij Sunny Cars. Als je via hen je auto huurt ben je gegarandeerd voor alles verzekerd. Je hoeft niet op de kleine lettertjes te letten, apart eigen risico te verzekeren of meer van dat soort dingen. Bij Sunny Cars is alles all in. Wel zo prettig.

Autohuur Málaga

Dag 1: Málaga

Mijn roadtrip Andalusië begint in de regen in Málaga. Het is maart; het regent wanneer ik het vliegtuig uit stap (waar ik overigens iets heel bizars meemaakte, wat je hier terug kunt lezen), het regent bij het metrostation in de stad, tijdens de wandeling naar m’n hostel en wanneer ik m’n hostelkamer binnenstap. Het regent nog steeds wanneer ik nacho’s eet op een terras, waar zelfs de parasols de regendruppels niet kunnen tegenhouden. De volgende dag, officieel de eerste dag op bestemming, regent het nog steeds. Toch trek ik erop uit, want het is m’n enige dag in Málaga.

Ik laat me verbazen over de gezelligheid en knusheid van Málaga. De smalle straatjes, de leuke pleintjes. De kathedraal met een hele en een halve toren. De brede winkelstraat, waar vandaan je zo richting het strand loopt, waar het overigens een natte bedoening is. Het is er niet druk, die zaterdag, maar wel heel gezellig. Vooral in de namiddag, na de siësta, leeft de stad op. Málaga is perfect om je roadtrip Andalusië mee te starten.

Overnachting: La Casa Mata Central Hostel

Dag 2: Málaga – Marbella

Over de A-7 (Autopista del Mediterráneo) ga ik op dag 2 op weg van Málaga naar Marbella. Het regent nog steeds, maar met ruitenwissers kom je een heel end. In Marbella is het nat en daardoor niet bepaald druk. Ik stel me voor dat het er zomers afgeladen druk is, dat de hotels langs de kust bevolkt zouden zijn en dat de verkopers langs de boulevard daadwerkelijk hun eigengemaakte designertassen zouden verkopen aan hordes toeristen. En dat er rondom de haven en de alle jachten mensen te zien waren en daadwerkelijk met hun ‘bootjes’ zouden gaan varen. Bijzonder om een drukke badplaats in sobere regen te zien.

Overnachting: Hotel Finlandia

Marbella Andalusië

Dag 3: Ronda

Maandags op dag 3 van m’n roadtrip Andalusië ga ik vanuit Marbella naar Ronda via de bergweg A-397. En die weg alleen al, lieve mensen, is zwaar de moeite waard. Zo prachtig als de weg naar Ronda zijn er maar weinig. Door de bergen met hier en daar een haarspeldbocht en op sommige momenten adembenemende uitzichten. Geweldig!

En al even prachtig is Ronda zelf, zelfs een hoogtepunt van de roadtrip Andalusië. Ronda is een dorpje dat gebouwd is rond een kloof. Het uitzicht vanaf de kloof en vanaf eigenlijk elk punt in het plaatsje is prachtig. Van de straatjes en steegjes, een gezellig pleintje tot de ‘hoofdstraat’ die over de kloof heen gebouwd is en daardoor een bijzondere brug vormt. Een must see!

Ik verblijf niet in Ronda. Ik rij na m’n bezoek door naar Tarifa.

Dag 4 en 5: Tarifa

Gibraltar sla ik over, maar waar ik wél naar toe ga is Tarifa. Het zuidelijkste puntje van Spanje en zelfs van heel Europa en een walhalla voor surfers en dus ogenschijnlijk niets voor mij, maar schijn bedriegt. Want het centrum is heel knus en lieflijk en de stranden zijn fijn; zelfs in de regen zijn ze knap. De plaats ligt aan de Costa de la Luz en aan de Straat van Gibraltar. Als je over zee tuurt, zie je in de verte Marokko, hoewel je daar niet eens ver voor hoeft te kijken.

Overnachting: Hostal Tarifa

PS: Heb je de Alchemist van Paulo Coelho gelezen? Dan kan het kloppen dat de plaats Tarifa je bekend voorkomt

Dag 6: Costa de la Luz

Van het zuidelijkste puntje van Spanje kun je landinwaarts omhoog richting Cádiz of Sevilla, maar je kunt er ook voor kiezen om langs de Atlantische Spaanse kust te gaan, de Costa de la Luz, over de N-340. Ik stel simpelweg mijn navigatie in en hij leidt me netjes langs alle wegen door de bergen en langs de zee. In een dag maak ik een mini-roadtrip naar Cádiz. Onderweg stop ik een paar keer bij deze plekken:

Playa de Los Lances

Playa de Los Lances is een natuurlijk strand omgeven door een aantal campings. De navigatie vindt zelfs het zandweggetje er naar toe. Parkeer je auto op de grote verharde parkeerplaats en loop richting het strand. Je kunt je er prima een dag of zelfs langer vermaken, zéker in de zomer. Kijk overigens niet raar op als er opeens een koe naast je staat te grazen. Ze lopen er gewoon los.

Bolonia

De N-340 gaat omhoog, maar ik besluit even linksaf te slaan richting Bolonia, want ik heb me laten vertellen dat het de moeite waard zou zijn. De weg ernaar toe is prachtig, het water helder blauw en het strand is er eind maart nog verlaten. Ik plof neer in het gele zand, laat de wind door mijn haren waaien en begroet de Atlantische oceaan vanaf de Spaanse kust. Een paar jaar eerder ontmoetten we elkaar al een aantal keer vanaf de andere kant.

Zahara, Barbate en Vejer de La Frontera

Vanuit Bolonia rij ik niet terug de grote weg op, maar besluit ik zo dicht mogelijk langs de kust verder te rijden. Ik neem me voor om richting Vejer de La Frontera, een van de vele pueblos blancos (witte dorpjes) te rijden en om daar ergens een plek te vinden om te lunchen, maar eerst wil ik Zahara de Los Atunes zien. De weg naar Zahara is echt een beauty en vanuit Zahara rij ik vlák langs de kust van helderblauw water verder richting Vejer (spreek uit: Vegèr) en bij het kustplaatsje Barbate stop ik om te lunchen, in de veronderstelling dat ik al in Vejer ben. Pas later kom ik erachter dat ik me heb vergist.

Dag 6/7: Cádiz

Laat in de middag van dag 6 kom ik eindelijk aan in Cádiz. Ik krijg een beetje een Miami-gevoel bij het binnenrijden van de stad: over een brede brug met aan weerszijden water, die overloopt in een grote avenida. Het centrum van Cádiz is een landtong, ligt aan een haven en is een labyrinth van steegjes. Ook met een goede kaart lukt het me om te verdwalen; alles lijkt op elkaar, van gevels tot de kinderkopjes op de grond. Maar dat geeft niet, want ik vind het er prachtig. Cádiz in één woord? Romantisch!

Overnachting: Hotel Argantonio

Dag 7 – 10: Sevilla

Om 10 uur ‘s ochtends zit ik vanuit Cádiz alweer in de auto richting Sevilla, de hoofdstad van Andalusië. Via de Autopista del Sur, vertrek ik in noordelijke richting. Ik had heel graag langer willen blijven, maar ik heb een strakke tijdsplanning. Mijn lieve moeder landt er namelijk ‘s middags om samen een weekend in Sevilla door te brengen en ik ben uiteraard ruim op tijd op de airport. Ik weet op dat moment nog niet dat het ons laatste tripje samen wordt: later in het jaar wordt ze ziek en een paar weken later overlijdt ze. Little did we know

Sevilla is prachtig! Het weer is plots helemaal opgeklaard, de zon schijnt hoog aan de hemel en het echte vakantiegevoel begint in Sevilla. Dé highlight wat mij betreft is Plaza de España, maar ook zeker de Avenida de La Constitución, de kathedraal, Real Alcázar, de universiteit en de wijk Triana zijn hoogtepunten van beeldschoon Sevilla. Een extra dimensie is la Semana Santa, de Goede Week voor Pasen. We worden verrast door een een aantal processies en feestelijkheden in de stad.

Overnachting: Hilton Garden Inn Sevilla: ver buiten de stad, maar hou je van comfort, dan zit je in het Hilton goed

Lees ook:

→ SEVILLA | Zon, cultuur en historie: Sevilla, mooiste stad van Spanje

→ Bijzonder reisverhaal: Semana Santa in Spanje

Dag 11: Córdoba

Córdoba is de warmste stad van Spanje en zelfs van heel Europa. Liep ik een paar dagen eerder nog door zeldzame Andalusische regen, was het in Sevilla al opeens 30+ graden, in Córdoba is het zowaar nóg warmer. Córdoba wemelt van de steegjes, pleintjes, koffietentjes en witte gevels. Het is er prachtig, met als hoogtepunt de Mezquita, de kathedraal die oorspronkelijk een moskee was. Wist je dat Zuid-Spanje ooit Moors was?

Hoteltips voor Córdoba: klik hier om te boeken

Cordoba Andalusië

Dag 12-13: Granada

Na de Semana Santa-gekte in de binnensteden van Sevilla en Córdoba, besluit ik in Granada een hotel buiten het centrum te boeken. Met de bus ga ik op dag 12 richting centrum, waar ik wederom mijn ogen uitkijk. Het hoogtepunt, niet alleen van Granada, maar van heel Andalusië is het Alhambra. Een bezoek aan Granada is niet compleet zonder een bezoek aan dit middeleeuwse Moorse fort. Maar ook de kathedraal van Granada, de Arabische wijk El Albaicín en het uitkijkpunt over de Sierra Nevada, el mirador, zijn meer dan de moeite waard.

Trek er een paar dagen voor uit om Granada goed te kunnen bezoeken en bezichtigen. Reisblog Travellers of the World schreef een blog over wat er te doen is in Granada.

Overnachting in Granada: Hotel Saylu

→ Een bezoek brengen aan het Alhambra? Bestel je fastlane tickets direct online. Snelle toegang en geen wachtrijen!

Dag 14: Torremolinos

En na twee weken ga ik op dag 14 weer terug naar Málaga, want vanuit daar zou ik de volgende ochtend weer terugvliegen naar Amsterdam. Maar ook in Málaga is het bijna Pasen en is er dus geen hotelkamer te vinden en zo beland ik onverwacht op een heel fijn plekje in de badplaats Torremolinos. In de tuin van het hostel dat gewoon in een woonwijk staat met heel veel bloeiende geraniums plof ik neer in de loungeset en geniet van de laatste Zuid-Spaanse zonnestralen. Heerlijke afsluiter van m’n roadtrip door Andalusië.

Overnachting in Torremolinos: Hostal Los Geranios

Op naar Andalusië voor je roadtrip

Vliegen naar Andalusië kan met verschillende airlines naar Málaga, Granada, Córdoba of Sevilla.

Vind vluchten naar Andalusië

Boek je hotels in Andalusië

Ga op tour in Andalusië

Huur je auto in Andalusië

Weetjes over mijn roadtrip Andalusië:

• Ik was van 20 maart tot 4 april 2015 in Andalusië. Het weer was erg afwisselend. Ik had regen, warmte en hitte. De beste tijd voor een roadtrip Andalusië? In het voorjaar of najaar. Mei, juni en september zijn de beste maanden;
  • Zuid-Spanje is ooit in handen geweest van de Moren. Dit is nog overduidelijk te zien in vooral Córdoba en Granada;
  • Het leuke aan een rondreis door Andalusië is dat je én een roadtrip maakt, je natuur en cultuur met elkaar combineert én dat je zon, zee en strand afwisselt met korte citytrips. Alles in één dus. En als in het vroege voorjaar gaat, maak je dus ook nog meerdere seizoenen mee. En dat in twee weken tijd!

Dit artikel bevat affiliatelinks. Wanneer je iets boekt vanuit de linkjes in dit artikel ontvang ik daar een kleine commissie over. Zo kan ik deze site in de lucht houden en jou blijven inspireren met reisverhalen, reistips en mooie bestemmingen.