Op roadtrip door Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk. Niet per se drie droombestemmingen, maar wél nog even een paar weekjes heerlijk nazomeren. Vorige maand pakte ik m’n auto, reed de grens over bij onze oosterburen en zou wel zien waar ik uit zou komen. Lekker freestylend roadtrippen is een van m’n lievelingsreisvormen en omdat steeds meer landen een oranje reisadvies kregen besloot ik het dichtbij ‘huis’ te houden, aangezien Nederland al een tijdje weer m’n uitvalsbasis is. Goeie keus!

Ik wist van tevoren heus welke plekken ik wilde zien, maar stippelde geen vaststaande route uit. Dat doe ik eigenlijk nooit als ik ga rondreizen of roadtrippen. Een overnachting is via Booking zó geboekt, dus alles vooraf vastleggen is niet alleen niet nodig, het is ook helemaal niet leuk. Roadtrippen geeft altijd een fijn gevoel van vrijheid, juist omdát je niet teveel vastlegt.

Lees ook: Het plannen van een rondreis of roadtrip doe je zo: 5 tips!

ROUTE ROADTRIP DUITSLAND, LUXEMBURG EN OOSTENRIJK

Nazomeren in september in Europa

Waarom Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk? Eigenlijk had ik ook best richting Italië, Frankrijk of Spanje gewild, maar Spanje was al oranje toen ik vertrok, Frankrijk deels en Italië nog wel geel. Mocht ik tijd over hebben, dan zou ik vanuit Oostenrijk nog richting Italië kunnen, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen. Ik ben lang in Duitsland gebleven, want ik vond het er heel fijn. Ik kwam er op onverwacht mooie plekken en zelfs grote steden.

M’n roadtrip Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk was uiteindelijk een fijne afwisseling van natuur (de Eifel en de Moezel), mooie steden (Monschau, Cochem, Trier, München, Salzburg en Hallstatt) en rijden door mooie bergachtige landschappen. Ook al was ik niet aan de andere kant van de wereld en raakte ik niet zo onder de indruk zoals vaak gebeurt wanneer ik ergens door een Zuid-Amerikaanse jungle of Aziatische stad wandel, toch was het heerlijk om te nazomeren in ons heerlijke Europa.

Route roadtrip Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk

Dag 1: Aachen (Aken)

Op de eerste dag van m’n roadtrip Duitsland vertrek ik vanuit Twente waar ik een paar nachtjes bij familie had geslapen richting de Eifel. Aachen is niet per se een stad die hoog op m’n bucketlist staat, maar het is het begin van de Eifel en de stad ligt vlakbij de Nederlandse grens. In een paar uurtjes rij ik naar het zuiden, aan het einde van de middag kom ik aan en die avond ontdek ik wat straatjes van de binnenstad, maar raak nog niet echt heel er onder de indruk.

Overnachting: Hotel Krone, Aachen

Aachen Duitsland

Dag 2: Drielandenpunt – Valkenburg – Aachen (Aken)

In Aachen is het de volgende ochtend al vroeg dag en ik besluit naar Nederland te gaan. Nee, niet naar huis; vanuit Aachen rij ik richting Vaals en een tijdje later sta ik met een been in Duitsland, een arm in België en met m’n hoofd in het Hollandse op het Drielandenpunt. Ook ‘beklim’ ik de zogenaamde Boudewijntoren die officieel op Belgisch grondgebied staat, maar waar vanaf het wijdse uitzicht over de drie landen gaat.

België, Duitsland en Nederland komen er samen en dat is best bijzonder. Ik blijf die middag in Nederland en rij richting Valkenburg om in de middag nog heerlijk door een gezellig Nederlands centrum te wandelen en op een terrasje neer te ploffen en waar kan dat beter dan in het bourgondische Zuid-Limburg? Halverwege de middag rij ik via Vaals weer terug naar Aachen. Ik ontdek veel meer van het oude centrum dan ik een dag eerder deed en ben aangenaam verrast. Aachen is leuk!

Lees ook: Uitzicht over drie landen vanaf de Boudewijntoren

Dag 3: Monschau

Toch blijf ik niet lang in Aachen. M’n valkuil op reis is dat ik altijd veel te veel in veel te weinig tijd wil doen, maar ik voel dat ik verder Duitsland in wil en niet op de grens wil blijven hangen. Ik ga verder zuidelijk, nog meer het Eifelgebied in, passeer onderweg zelfs heel even nog de Belgische grens en kom aan het begin van de middag aan in het schitterende Monschau.

Nu heeft Duitsland in mijn optiek altijd een beetje een gezapig imago en wanneer ik het publiek in Monschau bekijk dan snap ik waar het vandaan komt, maar dat doet niets af aan de schoonheid van het plaatsje. Werkelijk alle superlatieven zijn van toepassing op dit pareltje van de Eifel. Het is er lieflijk, idyllisch, pittoresk en schattig. Fotogeniek, schoon en charmant. Maar het is er ook druk. Veel te druk als je het mij vraagt, zéker in deze tijd. Ik blijf er niet heel lang, hoe mooi ik Monschau ook vind.

→ Lees ook: Het mooiste plaatsje van Duitsland: Monschau

Overnachting: ik overnacht niet in Monschau, maar rij ‘s middags naar m’n Air BnB huis in het plaatsje Flußbach, waar ik uiteindelijk vier nachten blijf.

Dag 4: Cochem

Dacht ik dat het in Monschau druk was, als ik de volgende dag m’n roadtrip Duitsland voortzet, hangen ze er in Cochem helemaal met de benen uit. Maar jeetje, ook  Cochem is lieflijk en prachtig. Cochem ligt pal aan de Moezel die over te steken is via de Skagerak-brücke (brug). Het centrum staat vól met vakwerkhuizen en op de heuvel waarop je vanaf de overkant van de Moezel geweldig uitzicht hebt, staat een historisch kasteel. Cochem spreekt echt tot de verbeelding.Cochem burcht

Dag 5: Moezel

Op dag vijf sta ik wat laat op. Mijn plan is om naar de Geierlay brug te gaan, maar daar kom ik helaas veel te laat aan. De Geierlay brug is de langste hangbrug van Duitsland die over de Mörsdorfer Bach hangt en is een spektakel om te bewandelen. Maar niet getreurd, in plaats van een wiebelige wandeling stap ik weer in m’n auto en rij door de schitterende omgeving van de Moezel. Ik kom door kleine plaatsjes waar ik nog nooit van heb gehoord, ben soms hoog in de bergen en soms in het dal. De Moezel loopt als rode draad door m’n dag; soms is ie links en soms rechts van me, al dan niet afgewisseld met bergen en wijnvelden.

Ik sluit de dag af in het plaatsje Kröv en dat is voor mij een heel bijzonder dorpje. De állerlaatste vakantie van en met m’n vader was in een vakantiepark in Kröv aan de Moezel. Het vakantiepark is nu een Landal-park en ik vind ‘s middags warempel ons huisje van toen terug, dus het is een grote trip down memory lane. Ik leg in totaal 137 kilometer af en ben ‘s avonds bekaf.

→ Hier vind je het Landal-park in Kröv

Dag 6: Rust-/werkdag in Flußbach

Ik was bijna vergeten hoe vermoeiend het is om te roadtrippen en dat het dus best belangrijk is om af en toe een rustdag in te lasten. Bovendien is het van belang om even wat tijd in te lasten om te werken en te schrijven. Op dag 6 sluit ik me op in m’n kamertje en typ heel wat af en bewerk bovendien een aantal oude blogs die een update nodig hebben. ‘s Avonds rij ik naar het plaatsje Wittlich om iets te eten. Ook al is het er mooi en is de omgeving heerlijk en vooral rustig, ik besluit de volgende dag na vier nachten Flußbach te verlaten.

Flußbach

Dag 7: Trier

Trier is de oudste stad van Duitsland en het stikt er van de overblijfselen van de Romeinen. De grootste bezienswaardigheden uit de oudheid liggen allemaal vrij dicht bij elkaar in het centrum van Trier dus op dag 7 van m’n roadtrip Duitsland kijk ik m’n ogen uit in dit openluchtmuseum. Het marktplein staat vol met vakwerkhuizen, er is een heus paleis, een amfitheater en zelfs een oude stadspoort uit het jaar 170. Je hoeft echt niet naar Italië om door ancient history van de Romeinen te wandelen; dat kan ook gewoon in Duitsland. Trier is echt wonderschoon.

Overnachting: Sleep & Go! Selfservice rooms in het plaatsje Nittel (2 nachten)

→ Lees ook: Terug naar de Romeinen in de oudste Duitse stad: Trier

Trier Trier Romeinse brug Trier Porta Nigra

Dag 8: Luxemburg Stad

Trier ligt vlakbij de grens met Luxemburg en omdat ik nu in de buurt ben besluit ik dag 8 in het Luxemburgse door te brengen. De hoofdstad van Luxemburg heeft dezelfde naam als het mini-landje en lijkt niet veel voor te stellen, maar toch zijn er heus wat bezienswaardigheden. De Pont Adolphe bijvoorbeeld, een brug die over een diepe kloof is gebouwd of het Place de la Constitution waar gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog worden herdacht. Op het gezellig drukke Place d’Armes eet ik m’n duurste ceviche ooit en  de rest van de dag struin ik door de straten van Luxemburg Stad.

Het is er netjes, zelfs decadent. Het publiek is een mix van van alles en nog wat, Frans lijkt grotendeels de voertaal te zijn en iedereen is goedgekleed. Bijna niemand is onverzorgd; je voelt aan alles dat er geld zit in Luxemburg Stad. Wanneer ik later Google raadpleeg lees ik dat Luxemburg het een na rijkste land ter wereld is en bovendien een heel rijke geschiedenis heeft. Je voelt het wanneer je door de straten van de hoofdstad loopt.

Luxemburg is weliswaar een klein land, maar heus meer dan alleen de stad. Tijdens deze roadtrip sla ik de rest van het landje over.

Lees ook: Deze leuke blog van Gundiscover: Wat te doen in Luxemburg

Luxemburg StadLuxemburg Pont AdolpheLuxemburg Stad

Dag 9: Stuttgart

Op de negende dag sta ik op met twijfel. Ik ben nu ruim een week in de Eifel en aan de Moezel geweest en merk dat ik iets meer reuring wil. Omdat Oostenrijk sowieso op de planning staat besluit ik alvast meer richting het zuiden te gaan. Maar ga ik dan via Straatburg in Frankrijk waar veel oranje gebieden zijn en boven de Zwitserse grens langs? Of ga ik via Duitse steden zoals Stuttgart en München?

Ik kies voor het laatste, omdat ik eigenlijk vooral benieuwd ben naar München, de zuidelijkste Duitse stad. Maar omdat het zo’n zes uur rijden is zet ik eerst koers richting Stuttgart. Het is nog licht wanneer ik daar na een lange, saaie rit over de Autobahn in de vooravond aankom in m’n gammele hotel dat wel vlakbij de hoofdstraat in het centrum ligt. Ik loop wat rond, strijk neer op een groot plein dat het Schlossplatz blijkt te zijn en tevens de grootste bezienswaardigheid van Stuttgart.

Overnachting: Hotel Astoria Stuttgart

StuttgartStuttgart Schloß

Dag 10: Stuttgart → München

De volgende dag pak ik m’n spullen weer in, maar vertrek niet meteen. Ik loop nog even het centrum in; op de grote winkelstraat is er markt en op het Schlossplatz is het een gezellige drukte. Ik pak een ontbijt bij Starbucks en wandel wat door de straten en winkels van Stuttgart, maar de stad grijpt me niet. Ik besluit het voor gezien te houden, maar wanneer ik in de auto stap richting München ga ik nog wel eerst langs het Mercedez-Benz museum, de tegenoverliggende Mercedez-Benz Arena en de iconische televisietoren, de Fernsehturm. Toch ga ik er niet in; München wacht op me!

Een minder lange rit dan die van de dag ervoor brengt me naar München. Het hotel dat ik geboekt heb blijkt in een achterbuurt te liggen en na twee keer door mijn straat gereden te hebben besluit ik naar een andere plek te gaan. Het voelt niet goed. Die avond ben ik redelijk bekaf, eet een pasta’tje en ga vroeg slapen. Ik bewaar München tot morgen.

Overnachting: Vi Vadi Hotel München (2 nachten)

Dag 11: München

Veel straten liggen open, het straatbeeld wordt gedomineerd door afzettingen met gele hekken en wit-rood gestreepte borden, dus het duurt even voordat ik deze zondag m’n draai in München vind. Op het Marienplatz is het heus gezellig en het aan het plein gelegen Rathaus is superindrukwekkend, maar toch grijpt de stad me pas wanneer ik verder wandel. Over de brede straten, over pleinen, langs kerken en mooie gebouwen, om uiteindelijk in een Europa’s grootste stadsparken neer te strijken.

Ik wandel in totaal tien kilometer door München en ben ondanks de rare start toch aangenaam verrast. Terug in m’n hotel vertelt de receptionist dat dit weekend eigenlijk het Oktoberfest zou zijn, iets waar ik zelf nog geen seconde aan had gedacht, ook niet toen ik mensen in klederdracht over de pleinen zag wandelen. Ik vraag me af hoe het hier vorig jaar rond deze tijd was en hoe het er volgend jaar zal zijn. Time will tell.

Lees ook: München stedentrip: 8x bezienswaardigheden

München MarienplatzMünchen Duitsland

Dag 12: München → Salzburg

Het is al de twaalfde dag van m’n roadtrip Duitsland en Oostenrijk wanneer ik pas de grens met Oostenrijk oversteek. Ik was gewoon niet eerder klaar in Duitsland. Maar voordat ik richting Salzburg rijd maak ik eerst nog een stop net buiten München zo ongeveer langs de drukke Autobahn. Daar staat namelijk het voetbalstadion van Bayern München en aangezien ik uit een voetbalfamilie kom kan ik een bezoekje aan deze Allianz Arena echt niet overslaan.

Ook al slaat heel die voetbalwereld nergens op, in een nagenoeg leeg stadion op een stoeltje voel ik me nietig, klein en heel zen en ik kan je niet vertellen hoe fijn het is om dat even tot in je botten te voelen. Je komt er echt even tot jezelf; alsof je pas wanneer je in zo’n overweldigend stadion bent, beseft wat je rol en plek in het leven is. Een stadion is leuk als het vol en druk is, maar nog veel indrukwekkender als je er in je uppie bent. Na de middag rij ik dan toch echt door naar Oostenrijk en aan de wegen en de borden langs de weg merk ik meteen dat ik een ander land ben binnen gereden.

Overnachting: The Keep Eco Residence (3 nachten)

Bayern München

Dag 13: Salzburg

Ik had al weleens foto’s gezien en ook weleens wat gelezen over Salzburg, maar wanneer ik er op dag 13 van m’n roadtrip Duitsland en Oostenrijk daadwerkelijk ben, weet ik dat al die mooie plaatjes en woorden niet gelogen waren. Wát is Salzburg een prachtige stad. Parmantig en chique, romantisch en stijlvol. Statig, weelderig en decoratief. Van de straatstenen tot de parmantige gebouwen, zelfs de uithangborden aan de gevels zijn mooi en dan ligt Salzburg ook nog in een idyllische, bergachtige omgeving. Ik ben instantly in love!

De Salzbach loopt dwars door de stad en m’n hostel ligt vlakbij de oevers van de beek. In de ochtend wandel ik erlangs richting het centrum waar ik m’n ogen uitkijk door alle pracht en praal van Salzburg. Er is een schitterend kasteel en ik merk al gauw dat de stad in het teken staat van Mozart die meer dan 250 jaar geleden in Salzburg werd geboren. Maar los daarvan zijn er ook gewoon winkels, hippe restaurantjes, een Starbucks en ijscokraampjes. Het is een heerlijke dinsdag in Salzburg.

Meer over Salzburg? Op reisblog Zinvol Reizen vind je een complete reisgids over Salzburg

Dag 14: Rust-/Werkdag Salzburg

Op alle plekken waar ik ben bedenk ik me wat ik erover wil gaan schrijven voor m’n blog. Dus dag 14 van m’n roadtrip Duitsland en Oostenrijk breng ik wederom op m’n kamer door – deze keer in een Salzburgse – om te werken aan m’n blog en te schrijven. Heerlijk weer, zo’n dagje binnen. ‘s Avonds loop ik het centrum in en merk op dat het beduidend frisser is dan de dag ervoor. Zou de herfst dan nu echt komen? Het is immers al 24 september.Salzburg

Dag 15: Hallstatt

Een van de plekken die ik heel graag wilde bezoeken deze roadtrip Duitsland en Oostenrijk is het pittoreske maar razend populaire Hallstatt. Op m’n laatste dag pak ik nog één keer m’n bolide en rij nog een stukje verder Oostenrijk in, richting de Hallstättersee om dit dorpje met eigen ogen te aanschouwen. Het dorp waar maar 900 mensen wonen wordt buiten corona-tijd bezocht door een miljoen(!) bezoekers per jaar.

Ladingen touringcars komen dan ‘s ochtends aan, toeristen wandelen door de weinige straatjes en over een enkel plein, maken een selfie of houden een complete fotoshoot bij het beroemde uitzichtpunt en stappen dan weer de bus in terug naar waar ze die ochtend vandaan kwamen. Het is een enorm probleem voor dit schitterende dorpje en ik kan alleen maar hopen dat het toerisme minder wordt óf dat Hallstatt er zelf tenminste iets meer voordeel van gaat hebben. Zoals het tot nu toe ging kan het in ieder geval niet langer.

Ik blijf er een nachtje slapen wat ik al besloot nog voordat ik van deze penibele situatie wist, laat staan van de enorme omvang ervan. In Café Zum Mülhbach breng ik met een lege maag de nacht door, want wanneer ik ‘s avonds rond 19 uur de straat op ga om ergens een hapje te eten vind ik de hond in de pot. Alle toeristen zijn weg en dus zitten de restaurants dicht. Hallstatt is compleet, helemaal uitgestorven en overgeleverd aan de duisternis van de nacht die gaat komen.

Overnachting: Café Restaurant Zum Mühlbach

Lees ook: Prachtig en pittoresk Hallstatt in twintig foto’s

Dag 16/17: einde roadtrip Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk

Op dag 16, het is inmiddels vrijdag, word ik wakker van kletterende regen op het dak van m’n kamertje. Door het raam zie ik dat het grijs en grauw is, dat de bergen die ik de dag ervoor nog goed kon zien door het heldere zonnetje nu gehuld zijn in een dikke laag mist en dat de regendruppels zo groot zijn dat het menens is. Aan deze kant van de wereld betekent zo’n regenbui in de ochtend vaak dat het de hele dag zal blijven regenen. En dat gebeurt ook.

Ik stap in de auto en begin te rijden richting Nederland met het idee dat ik wel zal zien waar ik aan het einde van de dag uit zal komen. Rond 18 uur heb ik net iets meer dan 300 kilometer gereden door het enorme slechte weer. Bij een snelwegrestaurant boek ik een kamer in Neurenberg en besluit daar de nacht door te brengen. Ik zou de volgende dag wel verder zien.

Overnachting: the niu Leo, Neurenberg (aanrader!)

Dit artikel bevat affiliatelinks. Wanneer je iets boekt vanuit de linkjes in dit artikel ontvang ik daar een kleine commissie over. Zo kan ik deze site in de lucht houden en jou blijven inspireren met reisverhalen, reistips en mooie bestemmingen.

Meer inspiratie over roadtrips? Lees ook: