Het was eind augustus, er zat net een bloedhete hittegolf op toen ik drie dagen door weer en vooral heel veel wind drie dagen ging fietsen door het Teutoburgerwoud in Duitsland. En dat was niet zomaar, dat was op uitnodiging. Voor een zogenaamde persreis togen mijn vriendin en collega-blogger Judith van J loves to Travel en ik richting het Duitse land om daar een aantal fietsroutes uit te testen. En zo geschiedde.

FIETSEN DOOR HET TEUTOBURGERWOUD IN DUITSLAND

In drie dagen 165 kilometer op de fiets door het Duitse woud

Toen ik werd gebeld met de vraag of ik mee op fietsreis wilde in het Teutoburgerwoud moest ik Google Maps erop naslaan omdat ik geen idee had waar dit prachtige, natuurrijke Duitse woud precies lag. Sterker nog, ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Maar al snel zag ik dat het Teutoburgerwoud niet eens ver van de Nederlandse grens ligt, notabene niet ver van het voor mij redelijk bekende Münster, maar alsnog nog ging er geen belletje rinkelen. Tijd om op ontdekkingstocht te gaan dus en hoe kan dat beter dan op de fiets.

Waar ligt het Teutoburgerwoud/Teutoburgerwald

Niet eens heel ver van de Nederlandse grens dus, iets voorbij Osnabrück en Münster in de enorme provincie Nordrhein-Westfalen (Noordrijn-Westfalen), alsmede in de provincie Niedersaksen (Nedersaksen) ligt het relatief onbekende Teutoburgerwoud (klik voor de plattegrond in Google Maps). Het barst er van de heerlijke natuur en schattige plaatsjes en je kunt er bijzonder goed wandelen en fietsen. Het gebied bestaat uit een aantal heuvelruggen die parallel aan elkaar lopen en 200 tot 400 meter hoog zijn, waardoor de landschappen er verrassend divers zijn. Je vindt er weilanden, lommerrijke bossen, meren, beekjes en zelfs rotspartijen en de fietsroutes gaan overal dwars doorheen.

Fietsroutes Teutoburgerwoud

Tijdens ons bezoek aan het Teutoburgerwoud fietsen we in totaal 165 kilometer door bossen, langs boerderijen, vakwerkhuizen en kastelen, door heide- en zonnebloemvelden, uitgestrekte, heuvelachtige landschappen en typisch Duitse plaatsjes door weer, wind, regen en storm. Het is een flinke beproeving waarin we delen van meerdere fietsroutes volgen en omdat het een persreis is krijgen we ook nog eens rondleidingen door plaatsjes en stadjes. Drie dagen fietsen door de natuur is enorm helend en is eigenlijk iets wat we veel vaker zouden moeten doen.

De EmsRadweg kronkelt in 380 kilometer om de rivier de Ems en fietsen we op de eerste dag deels. De BahnRadRoute Teuto-Senne die in 150 kilometer van Osnabrück naar het prachtige Paderborn gaat fietsen we gedeeltelijk op dag twee en de Engel- en Tabaksroute zijn op de derde dag aan de beurt waarbij we eindigen bij een prachtige beek, de Hücker Mohr. Plaatsen als Hövelhof, Bielefeld, Paderborn, Bünde, Herford en Rheda-Wiedenbrück komen allemaal voorbij tijdens onze fietstocht.

EmsRadweg Teutoburgerwoud

De eerste dag begint met de EmsRadweg-route vlakbij het plaatsje Hövelhof. Eindpunt van de dag: Rheda-Wiedenbrück. Bij de bron van de rivier de Ems (Quellen) die door de hittegolf van eerder volledig droog is kijken we vanaf de platformen op de bodem van de bron. Langs heidevelden en uitgestrekte weilanden fietsen we vervolgens richting Hövelhof waarna de route overgaat in een bos. Ik heb ze niet geteld, maar er staan talloze kapelletjes langs de route en we passeren zelfs een kasteel. Soms over bospaden, maar af en toe ook gewoon langs de weg volgen we de bordjes die heel nauwkeurig de weg voor ons aangeven. Op sommige momenten lijken we de enige fietsers te zijn.

Bij de Steinhorster Becken merken we dat het wat drukker wordt. We spotten een paar uitkijktorens over de beken waar allerlei vogels leven en daar komen meer mensen op af. We stoppen even om wat foto’s te maken, maar fietsen al snel door. De route vervolgt zich, waarin de Eems soms links, soms rechts en soms volledig uit het zicht van ons is en komt uiteindelijk uit in Rheda-Wiedenbrück. Het leuke aan een georganiseerde persreis is dat we er worden opgewacht door een tourguide en iemand van de lokale VVV om ons een rondleiding door het idyllische stadscentrum te geven en je geattendeerd wordt op dingen die je zonder guide nooit opgemerkt zou hebben.

De Emsroute gaat nog veel verder door richting het noorden, maar wij hebben de volgende dag een andere route op de planning en dus gaan we aan het einde van de dag met de trein terug naar ons beginpunt van de dag: Hövelhof. Met fiets en al in de trein zijn we binnen een half uurtje in ons hotel en ploffen we al gauw in het restaurant voor een good old schnitzel mit pommes. Welkom in Duitsland.

→ De treinrit terug naar Hövelhof ging niet zonder slag of stoot. Weten hoe die ging? Lees ook: Met de fiets in de trein door het Duitse woud? Dat ging zo.

→ Overnachting in Hövelhof: Hotel Garni Zum Grünen Baum

BahnRadRoute Teuto-Senne

De volgende ochtend pakken we vanuit Hövelhof de auto om naar het beginpunt van dag 2 te rijden: het Senne museum, aan de rand van Bielefeld. Onze fietsen worden gebracht en al gauw zitten we weer bepakt en bezakt op de zadels met één groot verschil ten opzichte van de eerste dag: het stormt nogal.

Er wordt ons zelfs afgeraden om te gaan fietsen omdat de route een flink stuk door het bos gaat, maar onze e-bikes en wijzelf zijn niet van suiker, dus we gaan toch. We trotseren flink wat omgewaaide takken en zelfs bomen, maar we zijn hier om te fietsen, dus fietsen zullen we. Het weer haalt ons uiteindelijk toch in; van de zestig kilometer die die dag op onze route staan, fietsen we er uiteindelijk zo’n 45. Het laatste stukje pakken we de trein en dat is helemaal niet zo raar. De route heet immers BahnRadRoute.

Onze bestemming van de dag is Paderborn en dat is wederom een plaats waar ik nog nooit eerder van hoorde. Op het plein bij de kathedraal hebben we een afspraak met een tourguide. Wanneer we via onze gps door een steegje richting het plein lopen worden we bij het zien van de kathedraal bijna overvallen van verbazing. Wát een prachtige kerk zo middenin deze voor ons onbekende stad! En wat hou ik van dit soort aah-momentjes op een plek waar ik nog nooit eerder was. De rondleiding is nat maar leuk en de trein brengt ons na afloop naar het volgende hotel van deze journey: in Bielefeld deze keer.

Overnachting: het mooie Mercure hotel in Bielefeld boven op de Johannisberg met prachtig uitzicht

Engel- en Tabakroute: laatste stukje fietsen door het Teutoburgerwoud

Op de derde dag fietsen door het Teutoburgerwoud stappen we vol goede moed en met een zonnetje aan de hemel wederom op onze e-bikes. Bestemming van de dag: vanuit Bielefeld via Herford richting de Hücker Mohr of Moorbach. De Engelroute leidt ons richting de eerste stop en we hebben al gauw in de gaten waar de route z’n naam aan dankt: onderweg versieren allerlei engelfiguren gevels en gebouwen. Het duurt nog best even voordat we Bielefeld uit zijn; de route loopt grotendeels dwars door de stad en voordat we hem definitief verlaten komen we nog langs de heerlijke Obersee.

In Herford krijgen we een rondleiding door een overdekte foodcourt, terwijl buiten de gezellige markt aan de rand van het mooie stadhuis, in volle gang is. Ik verbaas me enigszins over de schoonheid van Herford. Mooie gebouwen die in allerlei kleuren zijn geschilderd doen vermoeden dat ik in Spanje ben, maar als er dan weer een vakwerkhuis tussen prijkt, weet ik weer dat ik toch echt in Duitsland ben.

Hoewel we verwachten dat we het nooit gaan redden tot het eindpunt van de dag omdat het vanuit Herford nog een hels eind is, blijken we ook vandaag geen mietjes te zijn en halen we het toch. In het plaatsje Bünde ruilen we de Engelroute in voor de Tabakroute en na uren fietsen komen we rond een uur of vier aan bij de Hücker Mohr. Wat een fijne pek om ons fietsavontuur af te sluiten. We ploffen op een terrasje aan het heerlijke water en installeren onszelf een half uurtje in de chill-stand, genietend van de stilte en de rust. Het is er prachtig. 165 kilometer hebben we in totaal in onze benen en we zijn wat je noemt bekaf, maar trots. We did it!

Meer over fietsen door het Teutoburgerwoud

Lengtes van de routes:

EmsRadweg: van de Emsbronnen bij Hövelhof tot aan Emden bij de Noordzee in Noord-Duitsland → 375 kilometer

BahnRadRoute Teuto-Senne: van Paderborn naar Osnabrück → 138 kilometer

Engelroute: een rondje Bielefeld, Herford, Bielefeld → 43 kilometer

Tabakroute: een rondje Bünde → 29 kilometer

Meer informatie over fietsroutes in het Teutoburgerwoud:

www.nl.teutoburgerwald.de

Meer inspiratie over fietsen in Duitsland?

→ Lees ook: Actieve vakantie in het Osnabrückerland van Duitsland Actief

Dit artikel bevat affiliatelinks. Wanneer je iets boekt vanuit de linkjes in dit artikel ontvang ik daar een kleine commissie over. Zo kan ik deze site in de lucht houden en jou blijven inspireren met reisverhalen, reistips en mooie bestemmingen.