Je blog laten groeien. Het aantal bezoekers op je blog vermeerderen. En kwalitatief goede content schrijven. Bloggen lijkt simpel, maar is soms topsport. Je moet met veel dingen rekening houden om het bezoekersaantal op je blog te laten groeien. Maar ik heb – na vijf jaar profesioneel bloggen – eindelijk manieren gevonden die voor mij en mijn blog werken. Dit is hoe het bezoekersaantal op mijn blog opeens heel hard groeide.

 

 

HOE MIJN BLOGBEZOEKERS GROEIEN

Het aantal unieke bezoekers op je blog laten stijgen met zes bewezen tips

Mijn blog startte ik in 2016 en pas in 2018 lukte het me om de 1000 unieke bezoekers per maand aan te tikken. Dat ging dus wat je noemt bijzonder traag. In die beginmaanden had ik weliswaar wat kennis van schrijven en reisjournalistiek (ik volgde zelfs een cursus), maar ik wist niets van bloggen en de ‘technische’ kant daarvan. Dat kwam pas later nadat ik een masterclass bloggen volgde en vervolgens me meer ging verdiepen in vindbaarheid in Google. Ik was inmiddels al begonnen aan mijn sabbatical slash wereldreis en was volledig van plan om van mijn blog een groot verdienmodel te maken. En daar heb je bezoekers voor nodig.

Er zijn veel manieren om je blog te laten groeien, om meer bezoekers/lezers te trekken. Je doel is om je lezers te informeren en te inspireren, dus hoe meer mensen jou vinden en zich aangesproken voelen door jouw content, hoe beter. Dat wil je! Want daar doe je het voor. Hoewel echt niet iedereen jouw ideale bezoeker is, omdat simpelweg niet iedereen bij jou past, wil je wel zoveel mogelijk mensen bereiken die jij wél inspireert met je verhalen. De stijgende lijn ontstond in 2018 en nu in 2021 heb ik pas echt het gevoel dat de bezoekersaantallen echt goed op gang komen.

Dit jaar stegen de bezoekersaantallen op mijn blog exponentieel en hoe dat kwam weet ik natuurlijk niet helemaal zeker, maar ik heb dit jaar 2021 en vorig jaar 2020 een aantal dingen anders gedaan dan anders. 2020 was natuurlijk een moeilijk jaar voor reisbloggers, maar in 2021 merkte ik echt verschil ten opzichte van andere jaren. 

Een overzicht hoe mijn blogbezoekers groeien in 2021 t.o.v. 2020:

Januari: -25%

Februari: -22%

Maart: +66%

April: +345% (!)

Mei: +595% (!!)

Juni: +375%

Juli: +393%

Augustus: +250%

September: +93%

Oktober: +226%

 

Wat ik anders deed om meer bezoekers naar mijn blog te trekken? Hier komen wat punten en tips waar jij misschien ook iets aan hebt:

 

1. Zoekwoordoptimalisatie (SEO): dé manier om bezoekers naar je blog te trekken

Smakelijk kan ik er nu om lachen, maar toen ik begon met professioneel bloggen had ik er nog nooit van gehoord: SEO. Ik dacht dat Google mijn site vanzelf wel zou vinden in het wererdwijde web, maar een reality check zorgde ervoor dat dat toch echt niet zo eenvoudig was. Ik had in die tijd nog een fulltime, vaste baan en haalde energie uit het schrijven over de reizen die ik tot dan toe had gemaakt. Dat ik me vervolgens moest gaan bezighouden met zoekwoordoptimalisatie en meer van zulke ingewikkelde dingen, daar stond mijn hoofd niet naar. Ik wilde gewoon lekker schrijven.

Maar dat ging het niet. Pas twee jaar en zeker vijftig artikelen later, terwijl ik in mijn sabbatical zat en de wereld over reisde ben ik me écht gaan storten op mijn blog en SEO. En dat werkte. De bezoekersaantallen stegen en hoewel het daarna een hele tijd ongeveer gelijk bleef, werd het op een gegeven moment meer en meer. Heel fijn! SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekwoordoptimalisatie) en houdt in dat je met slim gebruik van bepaalde zoekwoorden in je tekst gevonden wordt door Google, waardoor je hoger in zoekresultaten verschijnt.

Het toepassen van SEO op je blog is dé manier om vindbaar te worden in Google. Google maar eens op ‘roadtrip Sicilië’, ‘roadtrip Toscane’ of ‘Andalusië steden’. Zie je wie er op de eerste pagina oppopt? En soms zelfs helemaal bovenaan? All thanks to het toepassen van good old SEO.

Tip! Download deze checklist om te leren over SEO (no spon!)

 

2. Linkbuilding door bijvoorbeeld gastbloggen

Een ander bijzonder belangrijk onderdeel van bloggen en het verhogen van je vindbaarheid en dus bezoekers, is linkbuilding. Linkbuilding is niets anders dan linkjes vanuit andere websites die naar jouw website linken. Google van betrouwbare websites en plaatst deze hoog in de zoekresultaten. Hoe meer er naar jou gelinkt wordt door anderen, hoe betrouwbaarder Google jouw website vindt. Daar heb je zelf niet zoveel invloed op zou je zeggen, want jij kunt niet bepalen wie er naar jouw website linkt, maar toch kun je daar echt wel wat in doen.

Je kunt bijvoorbeeld iemand die jij interessant vindt gewoon eens benaderen en vragen of diegene naar jouw site wilt linken. In ruil voor bijvoorbeeld een gastblog. De deal is dan dat jij een artikel schrijft op de site van iemand anders met in dat artikel een verwijzing (link) naar jouw site. Op het moment lijkt het dan alsof je ‘voor niets’ schrijft, maar op de lange termijn levert het je echt wat op. Win-win! 

Een andere manier om te linkbuilden is door je aan te sluiten bij bloggersgroepen op bijvoorbeeld Facebook. Je kunt dan oproepjes doen voor anderen om naar bepaalde artikelen van jouzelf te linken en zodra iemand daar op gereageerd heeft mag zij een oproep doen om linkjes te verzamelen. Zo help je elkaar in het bouwen van je blog! Denk je dat je de concurrent daar mee helpt en jezelf dus tekort doet? Allesbehalve. Jij hebt jouw unieke blog, jouw unieke content en jij trekt de lezers aan die iets bij jou voelen. Jouw bestaansrecht verdwijnt niet door het bestaan van anderen. Read that again.

 

3. Promotie op social media voor unieke bezoekers op je blog

Iets waar ik zelf nóg veel fanatieker in mag zijn is promotie via social media. Kim around the World heeft op Facebook en Instagram een behoorlijke following, maar ik maak er niet genoeg gebruik van. Daar heb ook ik dus werk aan de winkel! Het punt is dat ik niet te opdringerig of ‘salesy’ wil overkomen. Note to self en aan jou: mensen die jou volgen, volgen jou niet voor niets. Mensen die in jouw nieuwsbrieflijst staan, hebben zich daar niet voor niets voor ingeschreven. Zij willen juist af en toe van jou een aanbod of iets nieuws lezen. Dat is waarom ze je volgen/hebben ingeschreven. Je mag ze op de hoogte stellen wanneer je nieuwe content hebt geschreven. Of wanneer je oude content onder de aandacht wilt brengen. Dat willen ze juist.

 

4. Veel nieuwe content schrijven voor veel bezoekers op je blog

In 2020 schreef ik maar liefst 77(!) blogs. In de eerste twee maanden van het jaar was ik op Bali en daar schreef ik me helemaal suf in allerlei leuke koffie- en lunchtentjes. Ik heb weinig van Bali gezien; de keren dat ik het op strand lag kan ik op één hand tellen, omdat ik vond dat er na twee jaar wereldreizen, enorm veel werk aan de winkel was. En terwijl iedereen zich in de maanden daarna kapot verveelde tijdens corona, benutte ik die tijd juist om aan mijn blog te werken. Het uit te bouwen tot een heus bedrijf. Als ondernemer verveel je je als het goed is, nooit. En dat maakt ondernemen zo mooi, het is zó zinvol.

Dit jaar 2021 heb ik er inmiddels 34 gepubliceerd (dit artikel is nummer 35) en ga ik waarschijnlijk de veertig net aantikken. Iets minder dan vorig jaar, maar dat komt omdat ik me juist dit jaar volledig heb gericht op coachen (waarover je hier veul meer leest). My point: twee drukke jaren schrijven en nieuwe content maken werpen hun vruchten af. Mijn blogbezoekersaantallen zijn zo gegroeid mede door zoveel nieuwe content (waarin ik uiteraard SEO toepaste, naar toe liet/laat linken vanuit andere websites en die ik promoot via voornamelijk Facebook).

 

5. Updaten oude blogs om nieuwe bezoekers te trekken

Maar naast het schrijven van veel nieuwe content is het ook belangrijk om oude content bij te houden en af en toe te updaten. Soms is het nodig ze te herschrijven, omdat het SEO-technisch gezien beter kan. Of omdat de inhoud gedateerd is of misschien zelfs wel onjuist (daar houdt Google niet van). Of misschien wel allebei tegelijk. My point: zorg dat ook je oude content goed gevonden blijft worden door ze af en toe te herschrijven. Ik weet niet of het echt zo is – ik ben immers geen SEO-expert – maar het kan zijn dat verouderde blogs op je website negatieve invloed hebben op je nieuwe content. En dat wil je niet. Updaten dus, die ouwe meuk.

 

6. Ander blogthema om blogbezoekers te laten groeien

En dan als laatst een gegeven waarvan ik niet zeker weet of het echt bijdraagt aan de groei in bezoekersaantallen: ik ben overgestapt van website-template. Even in a nutshell uitgelegd: ik werk met WordPress en daarin kun je kiezen uit duizenden thema’s of templates. Zo’n thema bestaat dan uit kleuren, lettertypes en opmaak en een blogthema is dan heel geschikt voor een blog.

Maar. Het blogthema dat ik van begin af aan gebruikte werd inmiddels niet meer onderhouden. Bovendien paste het niet meer bij mijn aanbod. Je snapt, ik wilde overstappen op een ander thema, maar wat dan? Ik had al vaak gehoord over Divi en Elementor, maar ik ben geen websitebouwer en waar moest ik de tijd vandaan halen? Ik had nog zoveel content te schrijven en te updaten en ik wilde ergens tussendoor ook nog gaan coachen. Kortom: ik zag door de bomen het bos niet meer. 

Begin dit jaar kreeg ik helderheid over de opzet van mijn website. Mijn website is méér dan alleen een blog. Het oude thema ondersteunde dat niet. En dus ben ik ergens in april overgestapt op een thema dat heel goed staat aangeschreven: Divi. Ik maak nog van láng niet alle features gebruik, maar het werkt supersmooth. En sindsdien zijn dus mijn bezoekersaantallen enorm gegroeid. Of het écht zo is weet ik niet, maar ik voel wel ergens een verband. 

 

Verdienmodellen

Waar al die content en bezoekers op mijn blog dan goed voor zijn? Inspireren natuurlijk. Mensen aan het denken zetten, ze een duwtje geven, ze inspireren om te gaan (solo)reizen, om op wereldreis te gaan, the big leap te nemen, om ook te gaan bloggen of anders te gaan online ondernemen. Zonder al die lezers en bezoekers zouden mijn schrijfsels waardeloos zijn. Maar daar tegenover mag natuurlijk wel wat staan. Hoe meer geld ik verdien met bloggen, hoe meer tijd ik overhoud voor het schrijven van nieuwe content en het coachen van mijn cliënten. Win-win.

Niet alleen de blogbezoekers zijn toegenomen, ook verdien ik inmiddels veel meer dan vorig jaar. En hoewel 2020 natuurlijk geen goede graadmeter is voor reisblogs (reizen lag natuurlijk behoorlijk stil), ook ten opzichte van voorgaande jaren in mijn omzet enorm gestegen. Ik weet nog niet precies hoeveel, want het jaar is nog niet om, maar zeker ook 200%.

Lees ook: BLOGTIP | Geld verdienen met bloggen. Zo doe je dat

 

Wil jij ook dat je blogbezoekers groeien?

Zoals je leest kost het vooral veel tijd, maar ook veel moeite om een blog goed op te zetten en vervolgens te laten groeien. Geduld is een schone zaak bij bloggen. Wil jij het aantal bezoekers op je blog laten groeien? Of wil je starten met bloggen? Informatie over reisbloggen en hoe je daar nou goed mee boert? 

Laat me weten…
Ik denk heel graag met je mee

Freedom Business Challenge

 

Meer over bloggen en online ondernemen? Lees ook:

MEER BLOGGEN & BLOGTIPS

Share via
Copy link
Powered by Social Snap