Een online business heeft de toekomst. Het geeft je vrijheid. Een online business kun je overal ter wereld runnen. Er is steeds meer vraag naar online diensten. Dus waarom zou je wachten met het starten van een online business? Of je nou schrijver, content creator, social media expert, blogger, coach, management assistent of webdesigner bent, bijna alles kun je tegenwoordig online doen. En dat is goed nieuws. Want het was nog nooit zo gemakkelijk om een bedrijf op te richten. Of… lijkt dat maar zo? Ik deed het (en doe het nog steeds, want het is nooit af) en weet dus welke stappen er nodig zijn voor het bouwen van een online business.

Lees ook: 

ONDERNEMEN | 6x valkuilen waardoor je nooit wil online ondernemen (maar niet heus)

LOCATIEONAFHANKELIJK WERKEN | Hoe dan? 8x praktische tips!

ONLINE ONDERNEMEN | Alles wat je nodig hebt om online te werken

 

 

8 STAPPEN IN HET BOUWEN VAN EEN ONLINE BUSINESS

Stap voor stap naar het fundament van jouw remote bedrijf

 

Stap 1 
Je why, je reden

Je why. Het klinkt altijd een beetje zoet, maar het is echt vreselijk belangrijk om te weten waarom je een online business wilt. Of überhaupt weet waarom je iets wilt. Er zijn namelijk honderdduizenden manieren om geld te verdienen, waarom kies jij een online business? Geld is bovendien een middel en geen doel; wat is je diepere doel met je online business? Of speelt geld misschien helemaal geen rol en wil je juist alleen maar mensen helpen? Heb voor jezelf kraakhelder en duidelijk wat jouw diepere doel is. Jouw diepere doel is je why. En daar vind je je missie.

Stel jezelf vragen als: Waarom ben je op deze planeet gekomen? Wat mag jij met je leven doen? Wat roept jou? En trekt jouw aandacht? Alles wat jij wil, wil ook iets van jou. Je mag gehoor gaan geven aan dat wat jou roept. Alleen jij weet hier het antwoord op. En het antwoord vind je in jezelf. Dat is best even lastig, omdat wij vanuit onze opvoeding en maatschappij niet gewend zijn om antwoorden in onszelf te vinden, maar juist alles buiten onszelf te zoeken. Deze eerste stap is de grootste, meest impactvolle en verrijkende stap die je gaat zetten in je proces naar je online business.

→ Start vanaf nu elke dag met een visualisatie. Ga rechtop zitten, sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Hoe ziet jouw ideale leven eruit? Hoe ziet jouw ideale jij eruit? Wie ben je dan? Wat doe je? En wat draag je? Welke mensen zijn er in je leven? Waar ben je? Maar vooral: wat doet dat met je? Wat ervaar je? Hoe wil je je voelen?

Stel je dromen niet langer uit. Maak kans op een gratis persoonlijk gesprek! De zogenaamde Freedom Boost is een videogesprek waarin jij en ik het gaan hebben over jou. Je dromen, je wensen, missie, je why. Ik help je op weg en na het gesprek voel jij je zelfverzekerder en energieker!

Maak kans op jouw gratis Freedom Boost

 

Stap 2
Jij als mens, als ondernemer

Er is niemand zoals jij en jij bent zoals niemand. Ieder mens is uniek en jij dus ook. Ik geloof tot diep in mijn tenen dat wij hier allemaal op aarde zijn gekomen met een hoger doel. Wat dat doel is is voor iedereen anders en maakt ons zo uniek. Maar ook onze talenten, onze gaves, de dingen die we goed kunnen of leuk vinden; zij kenmerken wie wij zijn als mens. En vervolgens geloof ik dat wij die kenmerken hebben gekregen om dat hogere doel te dienen en uit te dragen. 

Als je een online business gaat bouwen is het heel belangrijk om te weten wij jij bent. Als mens. Dat begint bij je why die je in de eerste stap hebt ontdekt, maar komt tot uiting in de tweede stap. Ondernemen is niet een vastomlijnd, statisch iets. Je kunt het invullen zoals jij het wil en zoals het bij jou, je missie en jouw mooiste leven past. Dat is heel eigen en uniek. Denk dus na over wie je bent en wie jij wilt zijn als ondernemer, want dat is cruciaal in het bouwen van een online business.

 

Stap 3
De basis, de fundering

Zoals met alles wat je bouwt – of dat nou een huis, een relatie of een business is – is de fundering letterlijk fundamenteel. Als de fundering niet goed is, kun je de duurste gevelstenen gebruiken voor je huis, de knapste persoon zijn voor je partner of de beste in je vak zijn, maar zal uiteindelijk alles in elkaar storten. Als jij wilt dat jouw business komt te staan als een huis, zul je moeten beginnen bij waar het op staat: de fundering.

Het eerste deel van je onderneming heb je bij de eerste twee stappen al gelegd, namelijk jijzelf en je drive. Maar dat is niet genoeg. Jij bent namelijk niet jouw business, jouw business is een verlengstuk van jou. Commitment, de juiste mindset, je energie, motivatie, je richting, de doelen en een portie lef en vertrouwen zijn nodig om een stevig fundament te leggen. Haak je af bij de eerste de beste tegenslag of zet je door? Welke richting wil je op? Wat wil je dat jouw business jou geeft? Hoe wil je dat het jouw leven ondersteunt en dient? Daar mag je allemaal over nadenken en dat mag je allemaal helder krijgen voordat je überhaupt gaat nadenken over wat je gaat aanbieden.

 

Stap 4
Wat ga je doen, je verdienmodel

Als je weet hoe jouw business jou gaat dienen en zodra je weet welke richting je op wilt en wat je doel ermee is, kun je gaan nadenken over de vorm. Dat het een online business wordt is duidelijk, maar hoe ga je er geld mee verdienen? Wat wordt jouw verdienmodel? Of misschien kies je wel voor meerdere verdienmodellen. Ben je schrijver, wil je dan freelance schrijfopdrachten doen? Of voor een vaste opdrachtgever? Misschien start je wel een blog met een bepaald thema wat bij jou past, waarmee als je eenmaal veel bezoekers hebt flink gaat verdienen.

Wat je ook gaat doen, bepaal je verdienmodel. Of het meervoud ervan, want je kunt natuurlijk ook dingen combineren. En zorg dat het bij je past. Als je bijvoorbeeld voor één opdrachtgever gaat werken lijkt het alsof je (weer) in loondienst werkt. En bovendien ben je dan super kwetsbaar. Als je als coach alleen 1 op 1 trajecten biedt, zul je mensen moeten teleurstellen. Een dag heeft maar 24 uur en een week maar zeven dagen. Daar passen geen honderd klanten in. Denk dan eens aan het creëren van een zogenaamd schaalbaar verdienmodel: 1 product of dienst waarmee je oneindig veel mensen kunt bedienen.

Mijn verdienmodellen? Ik heb een blog waarmee ik voornamelijk verdien via affiliates. Maar mijn grootste business zit hem in het coachen van voornamelijk vrouwen naar een vrijer, authentieker en locatieonafhankelijker leven. Ook ben ik bezig met het aanschaffen van een recreatiewoning voor de verhuur. Dat zijn drie totaal verschillende dingen met één gemeenschappelijke deler die mij kenmerkt als mens én als ondernemer. Bloggen over locatieonafhankelijk leven, coachen in locatieonafhankelijk leven én verhuur van een woning om locatieonafhankelijk te kunnen leven. En nu jij!

 

Stap 5
Wie ga je dat bieden?

Bij het bepalen van je verdienmodel(len) denk je vaak ook al meteen na over wat je gaat bieden. En dat is goed, want dat wordt je product, maar niet voordat je weet aan wie je dat gaat bieden. Waarom het zo belangrijk is om je zogenaamde ideale klant te bepalen? Vaak denk je dat een brede doelgroep lucratief is (want je bereikt meer mensen), maar in praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter je hem bereikt. Als jij iedereen wilt aanspreken, zal niemand zich écht aangesproken voelen. Pas als je je richt op een klein groepje mensen, zullen zij zich in jou herkennen.

Mensen kopen van mensen. Jij bent vast niet de enige die doet wat je doet. Of levert wat je levert. Waarom zouden jouw klanten dan voor jou kiezen? Omdat ze zich verbonden voelen met jou. Zich aangesproken voelen door jou. En het gevoel hebben dat jij ze begrijpt. Dat je hun pijn kunt wegnemen en in hun verlangens kunt voorzien. Dat is waarom jouw klant jou kiest. En andersom werkt het ook zo: jij kiest op deze manier zelf jouw klant. Welke mensen wilde je ook alweer in je leven, zoals je in de eerste stap had gevisualiseerd? Juist.

→ Tip: maak je ideale klant zó specifiek dat je werkelijk alles van haar weet. Schrijf een zogenaamde persona van haar. Niet alleen demografische kenmerken, maar juist ook psychografische kenmerken. Waar loopt ze tegenaan? Wat is haar ‘probleem’? Haar pijn? En wat is haar verlangen?

 

Stap 6
Hoe ga je dat bieden? Welke producten of diensten?

Het grootste deel van het bouwen van je online business lijkt nu gedaan. Je fundering staat. Je verdienmodel is bepaald. En je weet wie jouw klant is. Dan lijkt het nog een simpele stap om te bepalen wat je die klant dan biedt. Als coach bijvoorbeeld kun je een heel mooi coachtraject bedenken en daar duizend euro voor vragen, maar… als een potentiële klant jou pas net leert kennen, hoe krijg je haar dan zo ver om meteen zoveel geld aan jou uit te geven? De relatie met je klant moet je opbouwen. En daar kun je heel mooi een productaanbod aan koppelen.

Begin met een gratis product. Een e-book of een masterclass. Daarin stel je jezelf voor, beschrijf je de pijn van je klant en neem je haar mee in de oplossing die je voor haar hebt. Zo ontstaat er al een band. Daarna doe je een aanbod voor een zogenaamd entry product. Een kleinschalig, laaggeprijsd product waarin de relatie met je klant warmer wordt. Om daarna je hoofdproduct aan te bieden. Zo helpen jouw producten je in het bouwen van de relatie met je klant. Voel je hoe al deze stappen verweven zijn met elkaar in het bouwen van business?

 

Stap 7
Put yourself out there

Hoe spannend het ook mag zijn, als jij succesvol een online business wil bouwen zul je jezelf zichtbaar moeten maken. Hoe weten mensen jou anders te vinden? En iedereen die jou niet kan vinden, is een verloren klant. En iedere verloren klant is een mens dat het zonder jouw hulp moet stellen. Terwijl ze jouw hulp juist zo hard nodig heeft. Mijn eigen coach zei ooit: je laat je klanten bloedend op straat liggen als jij ze niet te hulp schiet. Dus laat jezelf zien!

Dat kan op heel veel verschillende manieren. Je kunt een megastrakke, super shiny Instagram account maken met gelikte foto’s van jouw zogenaamde perfecte leventje. Grote kans echter dat niet veel mensen daar op aangaan. Of dat je door de mand valt wanneer er eenmaal een samenwerking tot stand is gekomen. Beter is het om het persoonlijk te houden. Mensen kopen van mensen, dus laat jezelf zien zoals je bent. Jij als de mens achter de schrijver, coach, content creator of wat je dan ook maar biedt aan je klant.

Een website, een social media account of bijvoorbeeld events waar jouw potentiële klant zich zou kunnen bevinden. Als jij klanten wilt vinden, zul je moeten zorgen dat ze jou kunnen vinden. Put yourself out there. Maak jezelf zichtbaar.

 

Stap 8
Finetunen en volhouden

En dan heb je ál die zeven voorgaande stappen gezet en staat je business als een huis, krijg je je eerste klanten en blijken ze niet tevreden. Of sterker nog: is het lastig om überhaupt die klanten te vinden. Omdat je aanbod toch niet helemaal blijkt te passen bij je klant. En ze zich niet geroepen voelen om iets bij jou te kopen. Ondernemen is soms topsport en zonder klanten heb je geen bedrijf. Beweeg daar dus in mee en wees flexibel. Luister naar wat jouw ideale klant wil en sluit daar jouw aanbod naadloos op aan. Ook als dat betekent dat je het zelf misschien liever anders ziet. 

Een bedrijf is dynamisch. Het ontwikkelt zich dagelijks. Het groeit. Jij moet daar in mee bewegen. Dat wat jij nu biedt is waarschijnlijk iets heel anders dan wat je over tien jaar gaat bieden. Of wat je tien jaar geleden zou hebben geboden. Jij ontwikkelt je en je bedrijf ontwikkelt zich mee. En dus ook je klant. Hou dat helder en beweeg er in mee. Wees flexibel, koop een loep en leg alles er af en toe onder. Zodat je kan blijven finetunen. 

Maar voordat dát zo ver is, mag je eerst alle voorgaande stappen doorlopen. Wil jij aan de slag met je eigen online business? Doe dan mee met mijn vierdaagse Freedom Business Challenge. De Freedom Business Challenge is een challenge waarin jij in no time de fundering van jouw online business legt en ál deze stappen aan bod komen.

→ Nu tijdelijk voor de belachelijk lage prijs van maar 12 euro!

Linda, Tessa en Reinanke deden mee aan de challenge:

Professioneel opgezet
“De challenge is super professioneel opgezet. Geen ellenlang boekwerk maar mooi kordaat, krachtig en inspirerend geschreven met hands on opdrachten. Ik raad het iedereen aan die zich soms de vraag stelt “Is dit het nu?” Door deze challenge heb ik de bevestiging hoe ik mijn online business wil vormgeven.”
Linda

****

Ik kreeg er energie van en het heeft me veel ideeën opgeleverd
“Ik heb de challenge gedaan en het is zeker de moeite waard. Het leidt je mooi door allerlei onderwerpen en opdrachten. Ik kreeg er energie van en het heeft me veel ideeën opgeleverd waarvan ik er één al ver heb uitgewerkt. Je krijgt ook goede tips. Doen!”
Reinanke

****

Ik heb meer inzicht in hoe je een business bouwt
“Ik had van tevoren geen idee wat ik wilde of hoe ik dat moest aanpakken en nu begrijp ik beter waarom. Ik snap nu dat bepaalde gedachtes mij juist tegenwerken. Ik weet niet of ik mijn missie al gevonden heb, maar daar blijf ik wel steeds op broeden. Ik heb het gevoel dat ik nu echt een stap dichterbij ben gekomen en meer inzicht heb in hoe je een business bouwt.”
Tessa

DOE MEE AAN DE CHALLENGE

Freedom Business Challenge

 

Meer inspiratie over online ondernemen en locatieonafhankelijk leven? Lees ook:

ALLES OVER LOCATIEONAFHANKELIJK LEVEN