Roadtrippen door Europa, een droom! Met een tentje in de kofferbak van mijn C1 maakte ik in de zomer van 2018 een roadtrip Europa in bijna acht weken tijd. Ik vertrok vanuit Denekamp op 10 juli ‘s ochtends en kwam op 31 augustus om kwart over zes ‘s avonds terug in het dorp. Het was een te gekke reis, waarin ik in ruim zeven weken tijd bijna 10.000 kilometer niet alleen door acht landen, maar ook dwars door mijn ultieme vrijheid reed. Stoer hè? Lees mee en ik vertel je alles over de Eurotrip die ik maakte.

Leestijd: ongeveer 15 minuten.

ROADTRIP EUROPA

Europa reis: solo roadtrippen door Europa

Er is zoveel te ontdekken op onze aardbol, waarom dan een reis door Europa? Welnu. Ten eerste kende ik Europa wel redelijk, maar er viel altijd meer te ontdekken. Het voelt toch een beetje de ‘achtertuin’, zeker als je ook al veel verdere reizen hebt gemaakt. Ten tweede droomde ik er al jaren van om gewoon eens een zomer de auto te pakken en gewoon te gaan rijden. In de zomer van 2018 kon het en dus deed ik het.

Ik had een sabbatical genomen en was (niet-onafgebroken) op wereldreis. In maart en april was ik twee maanden in Zuid-Amerika, in mei en juni verkocht in mijn huis en in juli en augustus ging op avontuur door Europa. Met een opvouwbaar pop-up tentje en een wagen volgeladen ging ik in mijn eentje op ontdekkingstocht door Europa. Gewoon in mijn kleine C1 die me overal bracht waar ik maar naar toe wilde.

Alles over mijn wereldreis

Slovenië
Kroatië
Duitsland
In sommige landen was ik meerdere keren en in andere landen nauwelijks. Het zijn behoorlijk geijkte landen, die druk bezocht worden tijdens het hoogseizoen, maar juist daarom was ik benieuwd naar hun aantrekkingskracht. Frankrijk kende ik nauwelijks, maar is bijvoorbeeld al járen het meest bezochte land ter wereld, dus ik was meer dan nieuwsgierig. In Italië was ik al vaker waardoor ik wist hoe fijn het er was. Slovenië en Kroatië werden de introductie tot de Balkan, ik wilde de weelde van Zwitersland voelen en de Alpen ervaren in Oostenrijk.

Meer inspiratie over toffe roadtrips door Europa? Denise van Follow my Footprints schreef over zeven roadtrips in Europa.

Route roadtrip Europa

Nu lijkt het alsof ik een zeer geplaveide route door Europa heb afgelegd, zo al die landen naast elkaar, maar niets is minder waar. Het leuke aan lekker freestylend roadtrippen is dat je heel gemakkelijk van je plan kunt afwijken om eens bijvoorbeeld een paar honderd kilometer de andere kant op te rijden.

Zo ging ik nogal snel weg uit de omgeving van Genève, omdat ik het er niet zo kon vinden en besloot ik naar het meer van Annecy in Frankrijk te rijden, waar ik vele mooie verhalen over had gehoord. Daar belandde ik middenin de Tour de France en won Frankrijk notabene het WK voetbal en dat waren fijne verrassingen. Ik miste daardoor wel de Georges du Verdon, dus dat is de eerste bestemming in Frankrijk voor de volgende keer quand je vais en France.

Verder week ik af toen ik uit Noord-Italië vertrok. Ik reed ongepland over de Brennerpas naar Oostenrijk omdat mijn lieve broer en schoonzus daar een berg gingen beklimmen en ik ze wilde joinen. En ook: toen ik bij het Comomeer was besloot ik een zondagmiddag naar Lugano in Zwitserland te rijden en zo was ik opeens twee keer in Zwitserland. Als een van de laatste bestemmingen ging ik toch nog naar Kroatië, terwijl ik eigenlijk ook best meer van Slovenië had willen zien.

Route roadtrip Europa

Voorbereiding roadtrip Europa

Al freestylend had ik vooraf heus wel een aantal dingen voorbereid. Zo was er een aantal dingen die ik sowieso wilde zien en doen en die heb ik ook allemaal gedaan, maar echt dingen vastgelegd had ik niet. Geen enkele overnachting reserveerde ik vooraf, maar ik had wel mijn eigen slaapgelegenheid bij me: een tent. Zo’n kleine pop-up tent die je in dertig seconden hebt staan en weer opgevouwen hebt. Nadeel was dat ie zó klein is dat zelfs ik er niet eens rechtop in kon zitten, waardoor ik er na een paar weken wel echt klaar mee was.

Verder sliep ik voornamelijk in B&B’s en die boekte ik vaak een dag van tevoren. Voordeel is dat je gewoon een bed, een douche en (meestal) een ontbijt hebt en dat het qua kosten niet eens veel hoeft te schelen met een plekje op een camping. Ook had ik na drie weken afzien op de camping een week lang een heel fijn appartement in Lecco aan het Comomeer en daar denk ik nog steeds heel fijn aan terug.

Wat ik wel deed qua voorbereiding was zoveel mogelijk eigen spullen meenemen, juist omdat ik met de auto was en ging kamperen. Gewoon inpakken en vertrekken.

Waar ik overal was? Maak je borst maar nat, hier komen alle bestemmingen tijdens mijn Eurotrip.

Bestemmingen roadtrip Europa

Elzas | Frankrijk

Eerste stop: de Elzas. Toen ik achttien was en ik op de hotelschool zat gingen we op wijnreis naar de Elzas en omdat ik er hele dagen van de wijn proefde en het vervolgens niet uitspuugde zoals de bedoeling was, kon ik me maar weinig herinneren van de wijnvelden. Hoog tijd dus om terug te gaan. Tel daar de pittoreske stadjes en dorpjes bij op en je hebt een prachtig en mooi rustig begin van je roadtrip door Europa. De Elzas is echt een heel mooie regio en niet eens ver!

Genève | Zwitserland

Stop 2: Genève in Zwitserland. Hoewel ik me er heul veel bij voorstelde viel het me een beetje tegen. In Genève zelf ben ik niet eens geweest; er vond een evenement plaats en na een uur in een file om de stad in te komen, maakte ik rechtsomkeert. Lausanne bezocht ik dan weer wel en alleen aan parkeergeld betaalde ik me al een godsvermogen, waardoor ik eigenlijk een beetje zenuwachtig werd. Ik sliep op een camping aan het Meer van Genève wat heus mooi was, reed wat rond in de omgeving en zag de állermooiste zonnebloemvelden en besloot toen om verder te gaan. Ik voelde het er niet zo.

Annecy | Frankrijk

Wat ik in Genève verwachtte vond ik uiteindelijk in Annecy. Wát een prachtig plaatsje en wat een fantastische omgeving. Het Meer van Annecy is groot en prachtig, Annecy zelf is weliswaar heel gepolijst en een beetje te netjes naar mijn smaak, maar desalniettemin een plaatje en er is weinig meer zen en meditatief dan rijden door de bergen in de omgeving van Annecy.

Zelfs de hoogste berg van Europa ligt er vlakbij en ook daar reed ik een middag naar toe en ging zelfs omhoog, maar het was zo bewolkt bij de Mont Blanc dat ik er helaas maar weinig van zag. Ik keek er de WK-finale, die notabene door Frankrijk werd gewonnen (hoe tof!) en belandde er op een willekeurige dinsdag zomaar in de Tour de France en dat was echt het állerleukst. Het was zo’n plek waar ik echt even afscheid van moest nemen toen ik vertrok.

Lees ook: Lief reisdagboek #3 Eurotrip: in de Tour de France beland

Verdon | Frankrijk

In Annecy bleef ik langer dan gepland omdat ik anders de Tour zou missen, dus veel tijd over om de Verdon te blijven had ik niet; ik bleef er maar één nachtje slapen. In m’n tentje op een heel mooie camping vlak aan de kloof. Ik had langer willen blijven, maar dat kon niet omdat ik het weekend met mijn schoonzussen had afgesproken aan de Côte d’Azur en dat was natuurlijk nóg leuker. Dus de volgende keer dat ik naar Frankrijk ga, ga ik naar de Verdon. Ik ben d’r nog niet klaar.

Côte d’Azur | Frankrijk en Monaco

En daar waren ze: mijn schoonzussen. In een weekend struinden we de hele Franse Côte d’Azur af. Van Nice richting St. Tropez en weer terug, gewoon in mijn C1. We hadden dikke lol, aten vaak pas om 11 uur ‘s avonds, gingen zwemmen in zee en zelfs parasailen. En het was leuk! Nadat ik de meiden weer op het vliegtuig had gegooid ging ik weer in m’n up verder via Monaco de Italiaanse grens over.

Lees ook: I love Nice! 6x tips voor je stedentrip aan de Côte d’Azur

Ligurië | Italië

De Ligurische kust in Italië is wat mij betreft wel echt een van de allermooiste plekken van Italië. In 2017 was ik al eens bij de Cinque Terre en die vijf dorpjes zijn beyond prachtig, maar er is nog meer te bewonderen aan de Italiaanse rivièra. Zoals Portofino of Rapallo (mijn uitvalsbasis) en wat dacht je van de hoofdstad Genua? Ik had een vréselijke camping, waar ik op een douche stuitte die als toilet was gebruikt, waardoor ik in een klap was genezen van het kamperen, maar niet van Ligurië. ‘t Is er prachtig.

Lees ook: 5x hoogtepunten Ligurië: Italiaanse rivièra op haar best

Milaan en Turijn | Italië

Een van de schoonzussen die ik maandags op het vliegveld van Nice afzette, haalde ik vrijdags in Milaan weer op. Gewoon omdat het kon. Ze had deze keer mijn broer meegenomen en met z’n drieën beleefden we een fantastisch weekend in Milaan. We huurden fietsen en gingen de hele stad door, aten pizza’s en ravioli’s, gingen naar Bellagio aan het Comomeer, belandden op een feestje, rookten de waterpijp en gingen naar het San Siro stadion (voetbalfamilie, what can I say?). Daarna, toen ik weer in m’n eentje was, ging ik door naar Turijn en ook dat was fijn.

Lees ook: Milaan: 6x hoogtepunten voor je stedentrip

Comomeer | Italië

Eén dagje Bellagio was natuurlijk niet genoeg; na Turijn ging ik terug naar het Comomeer en wel naar de plaats Lecco. Ik deed het even rustig aan, huurde er een appartement voor een week en ontdekte de omgeving. Langs bergen en door bergtunnels reed ik rond het meer, ik plofte er een middag in m’n bikini in het gras met een boek, maakte een uitstapje naar het Meer van Lugano op de grens met Zwitserland en ontdekte naast Lecco ook Varenna. De uitlaat van de C1 ging stuk, maar geen nood, want in de straat van mijn appartement zat een autogarage en de alleraardigste meneren daar zetten er voor 300 euro een nieuwe onder. Zo kon ik verder naar de volgende plek.

Lees ook: Het Comomeer in Italië: 3x de leukste plaatsjes

Verona | Italië

En wel naar Verona. Ik hoopte er op een ontmoeting met Romeo (maar niet heus) en eenmaal aangekomen bij Julia’s balkon stonden er een heleboel mensen, maar geen Romeo. Er stond zelfs een rij mensen te wachten om het balkon op te kunnen en ik besloot dat mijn tijd te kostbaar was om achteraan in de file aan te sluiten en op een moment dat er nét even niemand op het balkon voor Instagram stond te poseren klikte ik een foto. Dus het balkon staat erop, nou wat een verdienste. Verder is Verona een práchtige stad, vól oudheid en een bijzonder verhaal, maar het was er echt afgeladen druk, dus ik maakte nogal snel dat ik er weer weg kwam.

Ischgl | Oostenrijk

En toen ging ik geheel onverwacht en ongepland naar Oostenrijk. Via de Brennerpas reed ik zo van Italië de Oostenrijkse grens over want in Ischgl waren diezelfde broer en schoonzus met wie ik een paar dagen ervoor Milaan onveilig maakte op vakantie. Aan luiervakanties doen die twee echter niet, het moet altijd iets actiefs zijn.

Bergen beklimmen en wandelingen maken en dat soort absurde dingen en ik liet me overhalen om een dagje met ze mee te klimmen. Ze zeiden het natuurlijk niet, maar daar hadden ze echt wel spijt van want ze hebben langer stil gezeten om op mij te wachten dan dat ze gewandeld hebben, maar dat drukte de pret niet. We aten schnitzels en dronken bier, dus ook in Oostenrijk hadden we big fun.

Dolomieten | Italië – Alpen | Oostenrijk

Na die bergen in Oostenrijk had ik de smaak te pakken. Ik ging weer terug over de Brennerpas naar Noord-Italië omdat ik daar een wandeling bij de Drei Zinnen wilde maken, zo ongeveer de beroemdste plek in het práchtige berggebied dat de Dolomieten heet. En dus deed ik dat. Wát een prachtig gebied en wat een héérlijke wandeling om de beroemde drie bergmassieven heen. Echt, can highly recommend om een wandeling bij de Drei Zinnen te maken.

Een slaapplek vond ik er overigens niet in de buurt, dus ging ik weer de Oostenrijkse grens over waar ik een guesthouse vond in het plaatsje Sankt Veit in Defereggen waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Er was niets te doen behalve back to basic naar het authentieke Oostenrijkse leven en dat deed me denken aan vroeger. Op zondagmiddag toog ik richting de Gross Glockner waar we vroeger op vakantie waren en ik wilde zó graag mijn moeder bellen, maar dat kon natuurlijk niet. Nooit niet. Ik ging terug naar m’n kamertje en plofte se rest van de middag op m’n balkon in de zon.

Lees ook: Wandelen bij de Drei Zinnen: bergmassieven in de Dolomieten

Gardameer | Italië

De volgende ochtend werd ik met kriebels in mijn buik wakker, zoals ik dat altijd heb als ik weet dat ik ze na een lange tijd weer ga zien. Wie? Mijn nichtjes! Ik heb namelijk nóg een broer en die was met zijn gezin op vakantie aan het Gardameer en dus besloot ik twee nachtjes bij hun op de camping te blijven en daar kwam de pop-up tent weer tevoorschijn. Het was zó leuk om de meiskes weer te zien en als klap op de vuurpijl kwamen er ook nog gezamenlijke vrienden langs en dat maakte alles af. We gingen uit eten, naar de speeltuin, klommen in bomen (ik niet hoor), gingen van de glijbaan in het zwembad (ik niet hoor) en naar de minidisco, echt helemaal supertjes.

Venetië | Italië

En toen ging ik weer door. Want er wachtte nog van alles op me. De stad van de liefde en romantiek bijvoorbeeld. Gebouwd op palen vol grachten, bruggen, kanalen en steegjes waarin we zomaar kunnen verdwalen. Venetië is en blijft een bizar bijzondere stad. Ik reed wederom via het vliegveld en daar pikte ik mijn vriendin K op en samen brachten we een dag of vier door in dé Italiaanse stad bij uitstek. We sliepen in de plaats Padua (Padova), dronken er cappuccino’s, poseerden voor de Rialtobrug, struinden door de straatjes, gingen een middag naar het strand en gingen met de boot naar de eilandjes Murano en Burano. Vaak kwamen we rond middernacht pas terug in ons hotel, we hadden het heerlijk!

Ljubljana | Slovenië

Monaco en Zwitserland waren landen waar ik nog niet eerder was geweest en zo ook Slovenië. Na Venetië reed ik zomaar de grens over naar dit voormalig Joegoslavisch land, waar het heerlijk rustig was. Bovendien is het er schoon, netjes en prettig en gewoon heel fijn. De mensen spreken bizar goed Engels wat ik op een of andere manier niet verwacht had.

Een dag of twee bracht ik door in de fijne hoofdstad Ljubljana. Verwachtingen had ik niet, ik had me er helemaal niet op ingelezen, dus ik was aangenaam verrast door al het moois van deze relatief kleine stad. Eigenlijk had ik het hele land wel willen zien, maar ik wilde ook graag naar Istrië in Kroatië en dus besloot ik nog een grens over te gaan.

Lees ook: Bezienswaardigheden Ljubljana: 10x tips

Istrië | Kroatië

Eigenlijk wilde ik het niet toegeven, maar toen ik in Pula in Kroatië aankwam was ik echt Bek. Af. Door alle indrukken, alle uren geconcentreerd achter het stuur, dagen, nee zelfs weken achtereen. Ik mag natuurlijk absoluut niet klagen, want ik had een hele zomer vrij en ik leefde eindelijk mijn ultieme European summer waar ik al heel lang over droomde, maar toch werd ik overvallen door moeheid. Ik ging heus wel op pad, dronk Aperol Spritzjes en bezocht Rovinj (wat overigens een plaatje is) en plofte vervolgens twee dagen neer bij het zwembad. Het kon gewoon even niet anders.

Lees ook: Lief reisdagboek Eurotrip: het inkakmoment is daar

Meer van Bled | Slovenië

Maar volle goeie moed vertrok ik uiteindelijk toch weer uit Istrië en ging terug naar Slovenië, want een rondreis door Europa zonder het Meer van Bled is als taart zonder kers. Bij een alleraardigste meneer huurde ik een kamer aan de rand van het plaatsje Bled en bleef een dag of drie bij deze parel van Slovenië. Het meer ligt in de Julische Alpen, dus het is er bergachtig, maar vooral ook sprookjesachtig. In zeven kilometer kun je om het meer, dus ik huurde een mountainbike en fietste het hele meer af. De hoofdstraat in de plaats Bled mondt uit op het meer en het is er echt allemachtig prachtig. Wat een fijne afsluiter van bijna acht weken roadtrippen door Europa.

Lees ook: Sprookjes bestaan: ontdek het Meer van Bled in Slovenië

Bad Füssing | Duitsland

O nee! Bled was niet helemaal de afsluiter van de Eurotrip. Op de terugweg ging ik namelijk via Duitsland en hoewel ik eigenlijk een spahotel in de Oostenrijkse Alpen wilde, vond ik er uiteindelijk een in Duitsland. Voor 50 euro per nacht had ik een fijne kamer, een sauna, een jacuzzi, een zwembad, een fitness en een buitenzwembad mét ligbedjes zo ongeveer helemaal voor mezelf. De inrichting was weliswaar gedateerd, maar daar kon ik wonderwel doorheen kijken. Op de laatste dag liet ik me verwennen met een full body massage, zodat ik de volgende dag in tien uur weer met m’n C1 richting Denekamp kon. Wederom met kriebels in m’n buik, want ik zou ze weer gaan zien!

Het hoogtepunt van de reis door Europa

Europa is beeldschoon, mijn Eurotrip was fantastisch, maar om nou één hoogtepunt te noemen? Er waren er zoveel! De Tour de France waar ik per ongeluk in belandde, de Ligurische kust, de Oostenrijkse bergen, de Dolomieten, Venetië en het verrassend moderne Slovenië. Maar ook Istrië in Kroatië wat veel op Italië lijkt, ál die bergmeren in Frankrijk, Zwitserland en Italië die ik bezocht en steden zoals Genua, Milaan en Ljubljana. Ik vond alles leuk en de hele roadtrip Europa an sich was een groot hoogtepunt. Toch heb ik er wel drie uitgepikt.

Lees ook: Dit zijn de drie hoogtepunten van mijn Eurotrip 2018

Meest bizarre moment van m’n roadtrip Europa (mét een reistip!)

Vanuit Italië reed ik naar Ljubljana in Slovenië. De verblijfplaats die ik had geboekt bleek aan een drukke weg te liggen en had geen airco of fan, dus voor de nacht erna boekte ik iets anders.

Maar toen ik er aankwam, was de host behoorlijk onvriendelijk. Ik gaf alleen mijn tas af omdat ik te vroeg was om in te checken en toen ik later terugkwam, liep ik hoopvol naar binnen omdat ik iemand anders achter de receptie zag. Maar mijn hoop was ijdel, want deze mevrouw was zo mogelijk nóg chagrijniger dan de vorige. Maar dat was nog niet alles. De kamer die ik had, had een gedeelde badkamer, waardoor ik ‘s ochtends een uur heb gewacht en alsnog niet heb kunnen plassen, poepen, douchen of tanden poetsen, waardoor mijn geduld, waar ik toch best een portie van heb, opraakte. Bizar!

Ik vertrok. Checkte netjes uit en wilde betalen, maar de chagrijn stond erop dat ik al betaald had, waardoor ik met een ‘bekijk het dan ook maar met je chagrijnige kop-houding’ ben vertrokken. Ik vond een McDonalds, bracht een bezoek aan de wc, deed mijn ding, poetste mijn tanden en bestelde een ontbijtje met een donderslekkere McCafé. Pas toen pakte ik de reviews van de B&B erbij. Onvriendelijk en chagrijnig waren de twee meest voorkomende woorden, zag ik. Het lag dus niet aan mij.

→ Reistip: vóóraf beter de reviews lezen.

De grootste verrassing van mijn roadtrip Europa

De roadtrip Europa maakte ik met mijn Citroën C1 en ik legde bijna tienduizend kilometer af door bergen en langs zeeën, dus ik had gedacht dat hij me op een gegeven moment wel in de steek zou laten. Niets bleek minder waar. Het is een bikkel. Die uitlaat was sowieso wel stuk gegaan en verder heeft ie zich als een dikke baas staande gehouden. Hij heeft weliswaar moeite met klimmen (dat heb ik zelf ook), maar toch deden we het.

Dikke pluim voor mijn C1!

En qua bestemming? Sowieso de Tour de France waarin ik per ongeluk terecht kwam. Dat was echt een cadeautje. Bovendien vond ik het Meer van Annecy en die hele omgeving een plaatje. Gepolijst, dat wel, maar mooi. Ik vond Venetië verrassend leuk en helemaal niet overal even druk, ik vond Ljubljana een verrassend leuke stad en de inwoners verrasten mij met hun gastvrijheid en hun kennis van het Engels. Ik kwam erachter dat ik van bergmeren hou, dat die Fransen helemaal niet zo erg zijn en dat de Dolomieten echt adembenemend zijn.

Wat zou ik de volgende keer anders doen?

Dan dit. Wat ik achteraf anders had willen doen tijdens mijn roadtrip Europa zit hem niet zozeer in de details, maar eigenlijk wel in de grote dingen.

Zo zou ik een volgende keer niet meer in het hoogseizoen door Europa trekken. Voordeel is dat het lekker zomer is en dat het weer bijna gegarandeerd overal mooi is én dat je veel mensen kunt bezoeken die er op vakantie zijn, maar wat een drukte af en toe. Op de weg vond ik het nog wel meevallen, maar op al die campings hingen ze er met de benen uit en ook in bijvoorbeeld Verona en grote delen van Venetië was bijna geen doorkomen aan. April/mei/juni of september gaan zijn denk ik betere periodes.

Verder zou ik een volgende keer als ik ga kamperen met een grotere tent gaan. Eentje waar je echt een huisje van kunt maken. En dan op een camping in de natuur. In een weiland op het erf bij een boer bijvoorbeeld. Of in een bos. Niet op een grote camping waar je ‘s nachts wakker ligt van het gesnurk van de buurman. Maar het állerleukst blijft toch het logeren bij mensen thuis in een B&B. Zo’n fantastisch en uniek concept waarmee je zo gemakkelijk met de allerliefste mensen in aanraking komt (behalve dan die ene in Ljubljana), ik hou ervan!

Roadtrip Europa, maar dan anders: met de motor!

Een paar jaar geleden wist ik het zeker: ik zou mijn motorrijbewijs gaan halen. Door een paar collega’s liet ik me overhalen om op les te gaan, maar bij de eerste les ging het al mis. Ik viel. Veel te onzeker was ik. Bang om niet met m’n voeten bij de grond te kunnen (ik ben klein van stuk) en die val bevestigde alleen maar dat motor rijden écht niet aan mij besteed was.

Toch blijft het knagen. Roadtrippen door Europa voelde al als vrijheid, laat staan hoe het zou voelen om met de motor door de bergen en langs kusten te crossen. Lijkt me episch! Hoewel daar nog meer voorbereiding aan vooraf gaat, want je hebt ten eerste natuurlijk een goede motor nodig, maar ook goede motorkleding en motorschoenen. Als je heel je uitrusting bij elkaar hebt (en dat rijbewijs natuurlijk), staat je niets in de weg om een motortrip door Europa te maken.

Meer inspiratie over roadtrippen door Europa

Collega-blogger Jasmina van Sparkles Inside maakte een roadtrip met haar gezin tijdens corona.