Trots voelde je je toen je bij de Kamer van Koophandel de deur uit liep. Nog diezelfde avond popte je een flesje bubbels open met vrienden om het te vieren. Je hebt een bedrijf, joehoew!

Inmiddels ben je al een paar weken of maanden bezig met het opzetten van je business, werk je je een slag in de rondte, maar regent het nog geen klanten. Je krijgt weleens een reactie van iemand die zegt het ‘interessant is wat je doet’, maar de gesprekken lopen al snel dood. Je weet ook gewoon niet zo goed wat je moet antwoorden. Ondertussen heb je het gevoel dat je al zoveel gedaan en geprobeerd hebt, maar dat niets echt lijkt te werken. Je hebt geen klanten en dus ook geen omzet. Je worst case scenario komt steeds dichterbij: Terug in loondienst. Je droom opgeven. En terug in de ‘gevangenis’ van het vaste 9-5 stramien. Je gaat nog liever dood.

 

DO’S EN DON’TS OM TE STARTEN MET JE FREEDOM BUSINESS

En het is niet wat je denkt…

Maar er is licht aan het einde van de tunnel! Want ook al werk je je eens slag in de rondte; als je je met de verkeerde dingen bezighoudt kun je nog vijf jaar je kapot werken, maar zullen de klanten nóg niet vanzelf op je stoep staan. Je bent dan wel druk bezig, maar waarschijnlijk met compleet de verkeerde dingen. Say what? Jup. Hieronder een lijstje met don’ts wanneer je je business start (en ja, al die dingen waar jij zo druk mee bent, staan er in, lees maar).

 

Don’ts wanneer je je business start

 

1. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Natuurlijk is het nodig dat wanneer je omzet gaat maken en er dus geld binnenkomt in je business, dat je een KvK inschrijving hebt. Je moet namelijk BTW afdragen, belastingaangifte doen en een administratie bijhouden, dus ergens zul je een keer die afspraak bij de KvK moeten maken. Een KvK nummer is het papieren bewijs dat je een bedrijf hebt. Maar hoe kom je dan aan die omzet en hoe zorg je er dan voor dat er geld binnenkomt in je business? Het grootste punt dat ik wil maken is: Een inschrijving bij de KvK maakt nog niet dat je een bedrijf hebt. Wat dan wel? Klanten!

 

2. Een website (laten) maken

Veel ondernemers denken dat wanneer ze eenmaal een website hebben, dat die klanten dan dus wel komen. Of dat een website zelfs nódig is om klanten aan te trekken. Hate to burst your bubble, maar beide is absoluut onwaar. Heb je dan helemaal geen website nodig? Kind of. Ik ken ondernemers die hun hele business op Instagram runnen en dus geen website hebben. Je website is niet je bedrijf. Je website is een MIDDEL om aan klanten te komen. Om jezelf te laten zien en om je business te etaleren. Het is een kanaal. Evenals je Instagram account, een Facebook account, een advertentie en noem maar op.

Maar mooie plaatjes en kleurtjes op een website of ander kanaal zorgen er nog niet voor dat de klanten bij je aanbellen. Daar is veel meer voor nodig. Het doel van je website (of welk kanaal dan ook) is om klanten aan te trekken. Daar mag (nee, moet) jouw persoonlijkheid zeker in naar voren komen, maar verder gaat jouw website vooral over JOUW KLANT. Voordat je duizenden euro’s in een website stopt, zorg er eerst voor dat de fundering van je business goed staat.

 

3. Je niet laten begeleiden

Om die fundering goed neer te zetten is het belangrijk om te weten hoe dat te doen. Zelf proberen is by far daarin de slechtste methode, zeker als je niet zeker weet of je het juiste doet en je het nog niet eerder hebt gedaan. Want hoe weet je dan bijvoorbeeld wat je op je website moet zetten als je website gericht is op je klant. Wie is je klant dan? En waar moet het dan over gaan? Uit eigen ervaring weet ik dat alles alleen willen doen gewoon niet werkt. Het is niet voor niets dat de helft van alle ondernemers binnen vijf jaar stopt en dat 80%(!) na vijf jaar nog steeds niet kan rondkomen van haar business (bron: https://www.kvk.nl/runnen-en-groeien/groeien-met-je-bedrijf-leer-van-succesvolle-ondernemers/).

Het runnen van een business – ondernemen – is een vak. En dat vak kun je leren. Ondernemen is bovendien een spel en is dynamisch. Je hebt anderen nodig – docenten, coaches, gelijkgestemden – om van jouw business een succes te maken. Dat lukt je gewoon niet in je eentje, tenzij je enórm ondernemersbloed hebt (maar in dat geval was je waarschijnlijk op je tiende al begonnen te ondernemen). Laat je dus begeleiden. Laat je coachen. En wees hierin de student die superleergierig is.

PS: In de gratis masterclass Kickstart jouw Freedom Business leer je stap voor stap hoe je de fundering van jouw freedom business solide neerzet, zodat je wél klanten gaat aantrekken en omzet gaat maken.

→ Meld je aan voor de eerstvolgende editie van de masterclass

 

Do’s in het opzetten van je business

Wat is er dan wél nodig bij het opzetten van je business? Als al die dingen waarvan je dacht dat je ze moest doen, dus niet meteen op dag 1 nodig zijn, waar moet je je dan op focussen? Wat is er dan wel belangrijk? Welnu. Richt je op onderstaande drie dingen en je maakt gegarandeerd al je eerste omzet nog vóórdat die KvK afspraak gemaakt is.

 

1. Je ideale klant kiezen en met haar in gesprek gaan

Jouw business is drieledig: 1. Jij, 2. Je aanbod/product/dienst en 3. Je klant. Als het goed is weet je wat je ongeveer wil aanbieden (jouw methode, jouw expertise) en je denkt nu misschien nog dat je daar de hele wereld mee wil helpen (en dat kun je vást), maar als je de hele wereld wil helpen, zal niemand zich écht geholpen voelen. Het is daarom (zeker in deze fase) superbelangrijk om een hele specifieke ideale klant te kiezen (en overigens ook in latere fases, juist dan ook). Als jij namelijk precies weet wat het probleem en de pijn van jouw specifieke klant is, dan kun je haar aanspreken op die pijn en op het verlangen dat ze heeft.

Hoe kom je daar achter? Door volop met haar in gesprek te gaan. Zodat je haar leert kennen. Haar pijnen, haar problemen, de gevolgen van die problemen, haar intense verlangens, haar woorden, haar situatie, de impact die dat heeft op haar dagelijkse leven. Je wil alles van haar weten. Bepaal dus wie zij is en ga als eerste stap met haar in gesprek. Zoek haar op, stel haar een vraag, stuur haar een bericht, nodig haar uit voor een gesprek. En ga dat gesprek goed voorbereid aan. Zodat je je ideale klant leert kennen.

 

2. Je aanbod bepalen

Hoe meer ideale klanten je spreekt, hoe beter je haar leert kennen. En daardoor weet je steeds beter wat haar pijn is, hoe ze daar over praat, wat ze er van vindt, welke impact het heeft op haar, welke gevolgen het heeft voor haar en hoe ze dat zelf zou oplossen. Je aanbod bepaal je aan de hand van waar zij nodig heeft en niet aan de hand van wat jij denkt dat ze nodig heeft. Natuurlijk is jouw methode jouw aanbod, maar de manier waarop je je aanbod aanbiedt, kan een verschil van dag en nacht maken voor het besluitvormingsproces van jouw klant om wel of niet bij jou te kopen.

Roep dus niet: Ik heb aanbod X en als je dat van mij koopt wordt je leven beter! Maar roep: Jij hebt probleem Y en je verlangt naar Z. In mijn aanbod X gaan we samen werken aan A en B, zodat (het resultaat).

 

3. Praten met alles wat los en vast zit

Het is eng to put yourself out there, want als je jezelf zichtbaar maakt, ben je opeens super kwetsbaar. Je verbergen achter achter-de-schermen-dingen zoals het maken van je website of een logo is lekker comfortabel, omdat je dan nog niet het echte werk hoeft te doen. Maar het echte werk is toch echt out there. Dus hup! Uit je comfortzone, uit je onzekerheid en gáán. Leuke metafoor: een kledingzaak gaat nooit succesvol worden als de eigenaar haar gordijnen gesloten houdt en haar deur op slot houdt.

Dat werkt voor jou niet anders: Zet je deur open, laat je etalage zien en verwelkom mensen in jouw ‘winkel’. Praat met alles wat los en vast zit, vertel ze wat je doet, hoe je dat doet, waarom je dat doen, voor wie je dat doet en wat het ze oplevert. Zit je morgen op een verjaardag? Of kom je onderweg iemand tegen met wie je aan de praat komt? Vertel ze wat je doet! Die persoon is misschien niet jouw klant (of wel), maar kent wellicht iemand die dat wél is. Dan gaat het spreekwoordelijke balletje rollen.

PS: In de gratis masterclass Kickstart jouw Freedom Business leer je stap voor stap hoe je de fundering van jouw freedom business solide neerzet, zodat je wél klanten gaat aantrekken en omzet gaat maken.

→ Meld je aan voor de eerstvolgende editie van de masterclass

Share via
Copy link
Powered by Social Snap