Trots voelde je je toen je bij de Kamer van Koophandel de deur uit liep. Nog diezelfde avond popte je een flesje bubbels open met vrienden om het te vieren. Je hebt een bedrijf, joehoew!
En wat voor bedrijf. Je hebt een missie, je hebt iets GROOTS te brengen in de wereld en dat mag nu eindelijk iedereen weten. Je bent er klaar voor om jouw IMPACT te maken. Geen excuses meer, maar gáán. All IN!
Inmiddels ben je al een paar weken of maanden verder, werk je je een slag in de rondte, maar regent het nog geen klanten. Je krijgt weleens een reactie van iemand die zegt dat het ‘interessant is wat je doet’, maar de gesprekken lopen al snel dood. Ondertussen heb je het gevoel dat je al zoveel gedaan en geprobeerd hebt, maar dat niets echt lijkt te werken. Hoe kan iets dat zó goed voelt en zó in alignment is met jouzelf, toch zó moeizaam gaan?
Je hebt geen klanten en dus ook geen omzet. Je worst case scenario komt steeds dichterbij: Terug in loondienst. Je droom opgeven. Je missie laten varen. Je leven opgeven. En terug in de ‘gevangenis’ van het vaste 9-5 stramien. Het idee alleen al. Dat is gewoon géén optie voor je.
DO’S EN DON’TS OM TE STARTEN MET JE FREEDOM BUSINESS
En het is niet wat je denkt…
Maar er is licht aan het einde van de tunnel! Want ook al werk je je eens slag in de rondte; als je je met de verkeerde dingen bezighoudt kun je nog vijf jaar je kapot werken, maar zullen de klanten nóg niet vanzelf op je stoep staan. Je bent dan wel druk bezig, maar waarschijnlijk met compleet de verkeerde dingen. Say what? Jup. Hieronder een lijstje met don’ts & do’s wanneer je je business start (en ja, al die dingen waar jij nu zo druk mee bent en waarvan je denkt dat ze nodig zijn, staan er in, lees maar).
DON’TS WANNEER JE JE BUSINESS START
Don’t #1. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Nee, een KvK inschrijving is niet verboden (haha) en natuurlijk uiteindelijk nodig, maar een KvK inschrijving betekent nog niet dat je een bedrijf hebt. Slechts op papier. Een KvK inschrijving zorgt er niet voor dat klanten opeens voor je deur staan. Dat je zomaar opeens omzet maakt. Dat je jouw impact opeens maakt. Dat het geld opeens binnenstroomt. Wat er wél nodig is voor een bloeiend bedrijf? Klanten! En om aan klanten te komen helpt een KvK inschrijving je niet in eerste instantie. Hou je dus vooral niet bezig met formaliteiten, maar met acties die klanten opleveren.
Don’t #2. Een website (laten) maken
Veel ondernemers denken dat wanneer ze eenmaal een website hebben, dat die klanten dan dus wel komen. Of dat een website zelfs nódig is om klanten aan te trekken. Hate to burst your bubble, maar beide is absoluut onwaar. Heb je dan helemaal geen website nodig? Zou kunnen. Ik ken ondernemers die hun hele business slechts op Instagram runnen en dus geen website hebben. Je website is niet je bedrijf. Je website is een MIDDEL om aan klanten te komen. Om jezelf te laten zien en om je business te etaleren. Het is een kanaal. Evenals je Instagram account, een Facebook account, een advertentie en noem maar op.
Maar mooie plaatjes en kleurtjes op een website of ander kanaal zorgen er nog niet voor dat de klanten bij je aanbellen. Daar is veel meer voor nodig. Het doel van je website (of welk kanaal dan ook) is om je doelgroep aan te trekken. Daar mag (nee, moet) jouw persoonlijkheid zeker in naar voren komen, maar verder gaat jouw website vooral over JOUW KLANT. Voordat je duizenden euro’s in een website stopt, zorg er eerst voor dat de fundering van je business goed staat, dat je weet wie jouw klant is en dat je haar ’taal’ spreekt, zodat je je website converterend kunt gaan maken.
Don’t #3. Je niet laten begeleiden
Het is niet voor niets dat de helft van alle ondernemers binnen vijf jaar stopt en dat 80%(!) na vijf jaar nog steeds niet kan rondkomen van haar business (bron: https://www.kvk.nl/runnen-en-groeien/groeien-met-je-bedrijf-leer-van-succesvolle-ondernemers/).
Om die fundering goed neer te zetten is het belangrijk om te weten hoe dat te doen. Zelf proberen is by far daarin de slechtste methode, zeker als je niet zeker weet of je het juiste doet en je het nog niet eerder hebt gedaan. Want hoe weet je dan wat je kunt gaan doen? Hoe je dat vormgeeft? Of het bij je past? En voor jou is weggelegd? Hoe blijf je in jezelf geloven, ook bij tegenslagen? Hoe hou je je hoofd koel bij successen? Wie is nou eigenlijk jouw klant? En wat ga je haar aanbieden? En wat zet je dan op je website? “Hoi, ik ben Truus en ik ben mindset-coach”? Denk je dat iemand dan denkt: Die Truus, die moet ik hebben! Of zouden ze verder scrollen? Want er zijn al zoveel… Het is niet gek dat je het overzicht kwijt bent. Of dat je überhaupt geen structuur en focus kunt vinden.
Het runnen van een business – ondernemen – is een vak. En dat vak kun je leren. Ondernemen is bovendien een spel en is dynamisch. Je hebt anderen nodig – docenten, coaches, gelijkgestemden – om van jouw business een succes te maken. It takes a village! Laat je dus begeleiden. Laat je coachen. Door iemand die verder is dan jij. En staat op een plek waar jij naar toe streeft. En wees hierin de student die superleergierig is.
Mijn naam is Kim Nijmeijer, ik ben sinds 2016 online ondernemer en sinds 2021 Life- & Businesscoach. Ik help jou met het opzetten van jouw freedom business, waarmee jij jouw impact gaat maken. Bovendien ben ik al sinds 2018 Digital Nomad en weet ik dus álles over locatieonafhankelijk ondernemen en leven. Aangenaam.
→ In de GRATIS masterclass Kickstart jouw Freedom Business leer je stap voor stap hoe je de fundering van jouw freedom business solide neerzet, zodat je wél klanten gaat aantrekken op wie jij jouw impact gaat maken én dus die langverwachte omzet gaat maken.
Meld je aan voor de eerstvolgende editie van de masterclass >
DO’S IN HET OPZETTEN VAN JE BUSINESS
Wat is er dan wél nodig bij het opzetten van je business? Als al die dingen waarvan je dacht dat je ze moest doen, dus niet meteen op dag 1 nodig zijn, waar moet je je dan op focussen? Wat is er dan wel belangrijk? Welnu. Richt je op onderstaande drie dingen en je maakt gegarandeerd al je eerste omzet nog vóórdat die KvK afspraak gemaakt is.
DO #1. Je ideale klant ‘kiezen’ en met haar in gesprek gaan
Jouw business is drieledig:
1. Jij,
2. Je aanbod/product/dienst en
3. Je klant.
Jij gaat jouw aanbod aanbieden aan jouw klant. Zo simpel is het ‘spel’. De impact die jij wil gaan maken, jouw methode, die giet je in een verdienmodel. Dat wordt je aanbod. Maar aan wie ga je dat dan aanbieden?
Als je lijkt op mij (en dat lijk je waarschijnlijk), dan wil je het liefst de hele wereld helpen. Maar dat is zelden een goed idee. Ten eerste kún je dat niet in je eentje en ten tweede: als je de hele wereld wil aanspreken, zal niemand zich aangesproken voelen. Stel: je bent mindset-coach. Wie wil je dan helpen met haar mindset? Wat is haar grootste ‘probleem’? Waarom is dit een probleem? Wat voelt ze daar bij? En waar verlangt ze naar? Als je daar op inspeelt, dan zal die specifieke ideale klant zich aangesproken voelen en door jou geholpen willen worden.
Op die manier kiest zij jou. En hoef je niet te leuren naar potentiële klanten.
DO #2. Je aanbod bepalen
Hoe meer ideale klanten je spreekt, hoe beter je haar leert kennen. En daardoor weet je steeds beter wat haar pijn is, hoe ze daar over praat, wat ze er van vindt, welke impact het heeft op haar, welke gevolgen het heeft voor haar en hoe ze dat zelf zou oplossen. Je aanbod bepaal je aan de hand van waar zij nodig heeft en niet aan de hand van wat jij denkt dat ze nodig heeft. Natuurlijk is jouw methode jouw aanbod, maar de manier waarop je je aanbod aanbiedt, kan een verschil van dag en nacht maken voor het besluitvormingsproces van jouw klant om wel of niet bij jou te kopen.
Roep dus niet: Ik heb aanbod X en als je dat van mij koopt wordt je leven beter! Maar zeg: Jij hebt probleem Y en je verlangt naar Z. In mijn aanbod X gaan we samen naar Z toewerken, zodat je (vul maar in).
Op die manier spreek je de taal van je klant en zal ze zich op haar beurt aangesproken voelen. Met als resultaat dat ze met jou wil werken. Daar zijn allerlei schrijftechnieken en verkooptechnieken voor. Geen trucjes, maar technieken, op vooral psychologisch niveau. Laat je daarbij helpen.
DO #3. Jezelf zichtbaar maken
Als iemand een kledingzaak start en ze houdt haar deuren en gordijnen gesloten, dan is het niet zo gek dat er geen klanten binnenwandelen. Toch? In jouw business geldt hetzelfde. Je mag (nee, moet) jezelf zichtbaar maken om klanten aan te trekken! Eng? Jup! Nodig? Absoluut. Kom dus achter je computer vandaan, stop met ‘veilige acties’, zoals het maken van een logo of een visitekaartje (complete DON’Ts in deze fase) en laat jezelf zien. Ga staan voor wie je bent. Breng je boodschap de wereld in. Nodig potentiële klanten uit voor een gesprek met jou. Ga op de socials en laat je gezicht zien. Kortom: Put yourself out there!
Ja, dat is eng. Maar niemand zei dat het dat niet zou zijn. Je gaat het niet redden als je veilig achter je scherm blijft zitten. Je moet in actie komen en gaan vertellen wat je doet. Zorg dus dat je een goede pitch hebt!
→ In de GRATIS masterclass Kickstart jouw Freedom Business leer je stap voor stap hoe je de fundering van jouw freedom business solide neerzet, zodat je wél klanten gaat aantrekken op wie jij jouw impact gaat maken én dus die langverwachte omzet gaat maken.
Meld je aan voor de eerstvolgende editie van de masterclass >
Wil jij je eigen freedom business starten, zodat je jouw impact kunt gaan maken en eindelijk omzet gaat draaien?
In de GRATIS Masterclass Kickstart jouw Freedom Business leer je de exacte stappen die je te zetten hebt om jouw business up and running te krijgen.
In ongeveer 90 minuten leer ik jou (Hi, ik ben Kim en al sinds 2016 online ondernemer en sinds 2021 Life- & Businesscoach):
- Hoe en waar je moet beginnen met het opzetten van je business;
- Hoe jouw droombedrijf (en droomleven) eruit ziet en hoe jouw business daaraan bijdraagt;
- Welke verdienmodellen passen bij jou, jouw kernwaardes, jouw natuur en jouw ZIJN, zodat jouw business een onderdeel wordt van jouw mooiste leven (cirkel rond);
- Hoe je jouw (eerste) klanten aantrekt en een (automatisch) systeem creëert waarmee je een continue klantenstroom genereert en daarmee consistent omzet maakt.
Meer business inspiratie? Lees ook:
- ONLINE BUSINESS | 8 stappen in het bouwen van een online business
- STARTEN ONLINE BUSINESS | 10x tips voor het starten van je (online) business
- BUSINESS INSPIRATIE | 12x leerzame en interessante business boeken
- ONLINE TRAINING: Start je Freedom Business in 4 Dagen
- → MASTERCLASS KICKSTART JOUW FREEDOM BUSINESS