En door… Welkom bij module 4!
Zo hey! Dit is al de vierde module van de Freedom Business Mastery.
Wat heb je al veel stappen gezet de afgelopen weken. Ik vind dat je nu al trots mag zijn op jezelf. Dat je de reis bent aangegaan, dat je het jezelf gunt om verder te komen. Heel mooi.
Kun je het bijbenen, so far? Vergeet niet dat je niet hoeft te haasten. Mocht je bij een bepaald onderwerp wat langer stil willen blijven staan, dan kan dat natuurlijk.
Het is jouw traject en jouw proces.
De Freedom Business Mastery is er voor jou en niet andersom.
Weet je nog waar je aan het begin stond?
Ben je toen begonnen met journallen? Het is leuk om dat er even bij te pakken. Om te reflecteren. Ook de eventuele doelen en de subdoelen die je hebt gesteld. Pak ze er geregeld bij, zodat je weer helder hebt waarom je ook alweer in dit traject zit. En waarom je wilt wat je wilt.
Misschien voel je nog niet dat je al veel progressie hebt gemaakt en heb je meer het gevoel dat je vooral bezig bent geweest met ‘het oude’.
En dat klopt, want dat is de hele opzet van de Freedom Business Mastery. Eerst het oude loslaten, voordat je aan het nieuwe kunt beginnen. Als je niet eerst het oude ‘heelt’ en loslaat, dan blijft het bij je en zal het je belemmeren in het manifesteren van iets nieuws. En dat willen we niet. We willen vooruit en verder. Dat is de bedoeling van het leven.
En zo zijn we aangekomen bij module 4, waarin we gaan bouwen aan het nieuwe. Yes!
Door naar het nu. En naar wat je wilt. Naar wat er gaat komen. Waar je naar toe wilt. Je wens. Je droom. Je business.
Vrijheid!
THE SECRET TO CHANGE IS TO FOCUS YOUR ENERGY NOT ON FIGHTING THE OLD, BUT ON BUILDING THE NEW
1. Je why: waarom wil je ondernemen?
Het doel van deze vierde module is dat we je missie gaan omzetten in een businessmodel. Dat klinkt nog een beetje vaag, maar het zal gaandeweg steeds duidelijker worden.
Stel je eens voor hoe mooi het zou zijn dat je kunt leven wat datgene wat je het liefst doet!
In de vorige modules heb ik er al flink aandacht aan geschonken en ik wil het nu nog weer even herhalen, omdat het zó belangrijk is: als je iets wilt manifesteren, dan is het mega belangrijk om je einddoel voor ogen te hebben.
Begin with the end in mind.
- Wat wil je bereiken? Wat is je doel?
- Waarom wil je dat bereiken?
- Wat houdt je tegen?
- Welke stap kun je vandaag zetten om uiteindelijk te komen waar je wilt komen?
Besef dat je why altijd persoonlijk is en vaak dieper ligt dan aan de oppervlakte.
Er zit altijd een doel achter je doel. Een verlangen achter het verlangen. Je wilt iets betekenen. Iets neerzetten. Iets achterlaten.
Jouw bedrijf is een verlengstuk van jezelf en je missie.
Het gaat je een bepaalde vervulling en levensvreugde geven. Het gaat bijdragen aan de kwaliteit van je leven.
Een goede omzet bijvoorbeeld is heel leuk en veel geld verdienen kan een heel mooie reden zijn om te ondernemen. Maar een goede omzet an sich is bijna nooit je uiteindelijke wens. Een goede omzet is leuk, veel geld verdienen is leuk, maar het gaat er uiteindelijk om wat dat geld jou gaat brengen. Wat het gaat bijdragen aan je leven. En dát is je echte reden om je business te starten.
En die reden is eigenlijk altijd persoonlijk. Een innerlijke vervulling.
Volgens Tony Robbins bestaan er in principe zes human needs / menselijke behoeften:
- Liefde & connectie
- Bijdragen
- Groei
- Variatie
- Zekerheid
- Erkenning
In principe heb je als mens al deze behoeften, maar aan de ene heb je meer behoefte dan aan de andere.
Mijn eigen behoeftes liggen vooral in liefde & connectie, bijdragen en variatie. Ook groei vind ik belangrijk, maar vanuit de vorige drie behoeften kan ik groeien.
Liefde en connectie komen in mijn business terug in vooral dit 1 op 1 traject. Verbondenheid kan alleen ontstaan door je open te stellen, het gesprek aan te gaan en écht te verbinden. Mijn behoefte om me met mensen te verbinden heb ik via het 1 op 1 contact van dit programma geïntegreerd in mijn bedrijf. Mooi he?
Mijn behoefte aan bijdragen aan een mooiere wereld doe ik ook via dit traject, want ik ondersteun anderen om hun mooiste leven te creëren. Maar ook door de blogs die ik schrijf. Over in mijn eentje de wereld over reizen, over mooie bestemmingen. Door te inspireren draag ik bij aan de beleving van anderen.
Als laatst loopt variatie als een rode draad door mijn leven. Ik hou van reizen, onderweg zijn, nieuwe plekken ontdekken, nieuwe mensen ontmoeten. Ik hou van afwisseling en nieuwe dingen proberen. In mijn business heb ik verschillende verdienmodellen die me de variatie geven die ik zo fijn vind. En omdat het mijn eigen business is kan ik blijven variëren.
Nu ik het zelf zo opschrijf besef ik hoe mooi dit is en hoezeer mijn business een verlengstuk is van mijzelf en mijn menselijke behoeften. Dat gun ik jou ook!
Opdracht 1:
Jouw human needs en je why
→ Schrijf alle zes human needs van Tony Robbins op en geef vervolgens percentages aan hoe belangrijk je al deze human needs vindt. Denk vervolgens na over hoe jij jouw behoeften zou kunnen integreren in jouw bedrijf.
Het doel van deze opdracht is dat je gaat onderzoeken hoe je jouw business in dienst kunt stellen van jouw behoeften.
→ Schrijf vervolgens op waarom je wilt gaan ondernemen.
Waarom wil je je eigen online business? Wat is jouw ultieme why om voor jezelf te beginnen? Knip hem op in deze vragen:
- Wat wil je bereiken met je bedrijf?
- Waarom wil je dat bereiken? Waarom moet jouw bedrijf er komen? Blijf schrijven totdat je kippenvel krijgt (of een andere fysieke sensatie), want dan heb je de kern van je purpose te pakken
Wat loopt de wereld mis als jouw bedrijf er niet zou komen? - Wat houdt jou tegen?
- Welke stap kun je vandaag zetten om dat te realiseren?
Doe alsof je het al hebt bereikt en je zult merken dat je je er anders over gaat voelen. Dat je energie een soort shift maakt. En dat je steeds krachtiger gaat geloven dat het je realiteit aan het worden is.
→ Het doel van deze opdracht is dat je helder krijgt waarom je je business wilt en wat je business voor jou gaat betekenen. Hoe je business je leven gaat ondersteunen.
2. Je visie
Jouw business gaat jouw mooiste leven ondersteunen. Dankzij jouw business ga je je vrijer kunnen bewegen, meer zelfstandigheid ervaren en bovendien ga je meer van betekenis zijn.
Zoals ik al zei, je business is een verlengstuk van jouzelf. Je visie van je business is hoe je je missie gaat realiseren. Op de lange termijn.
Het is wat je voor je ziet en hoe je het voor je ziet.
Bij het bepalen van je visie kun je heel mooi de kernwoorden (dingen die jou kenmerken en die jij belangrijk vindt) gebruiken die in de eerste module over je missie aan de orde kwamen.
Maar ook is bij het bepalen van je visie het handig om een zogenaamde braindump te doen. Alle dingen die in je opkomen mag je dan opschrijven. Zo maak je je hoofd leeg en krijgt de vorm en inhoud van je business steeds meer body.
Opdracht 2: Braindump je visie
Allereerst: neem je tijd voor deze opdracht. Of beter gezegd: deze opdracht hoef je niet in een keer te doen. Je kunt er zelfs een hele dag of een heel weekend voor uittrekken.
Neem je journal dan wel overal mee naar toe als je de deur uitgaat.
Schrijf zoveel mogelijk kernwoorden op die je voelt bij je business.
Schrijf maar gewoon raak. Alles wat jij belangrijk vindt en voor je ziet schrijf je op.
Voorbeeld: vrijheid, creatief, laptop, mensen helpen, reizen, etc.
Vervolgens ga je de woorden clusteren.
De woorden die bij elkaar horen zet je dan bij elkaar. Heb je bijvoorbeeld vrijheid, onafhankelijkheid en zelfstandigheid opgeschreven, dan zou je deze bij elkaar kunnen clusteren. Of als je met mensen werken, van betekenis zijn en samenwerken hebt opgeschreven, dan voeg je deze ook bij elkaar.
Zorg dat je uiteindelijk drie tot vijf clusters hebt.
Het woord binnen ieder cluster dat het meest bij jou past wordt de naam van het cluster.
Kun je al voor je zien hoe je business gaat worden? En hoe jouw business een verlengstuk van jouzelf wordt? En hoe jouw business jouw leven gaat ondersteunen?
→ Het doel van deze opdracht is dat je het helder gaat ziet. Het is van jou, jouw business wordt/is jouw creatie. Voel het, zodat je het kunt realiseren.
THE WAY YOU DO ONE THING IS THE WAY YOU DO EVERYTHING
3. De fundering van je bedrijf
De fundering van je bedrijf is gebouwd op jouw energie, je mindset en je strategie.
Energie
In de tweede module hadden we het al uitgebreid over energie.
Ondernemen is topsport zeggen ze weleens and I couldn’t agree more. Maar echt. Je wordt telkens met jezelf geconfronteerd. Jouw business is niet alleen een verlengstuk van jezelf, maar vooral ook een spiegel. De resultaten die je boekt zijn een rechtstreeks gevolg van jouw acties. Heb je te weinig omzet, dan verkoop je niet genoeg. Heb je toch het gevoel dat je je een slag in de rondte hebt gewerkt? Dan heb je je op de verkeerde dingen gefocust. Het ligt allemaal helemaal bij jouzelf.
Behalve dat je bedrijf je vrijheid oplevert, komt er dus ook een grote verantwoordelijkheid bij kijken. Zelfleiderschap. Zelfverzekerdheid. En vertrouwen in jezelf dat dat wat je doet het juiste is. Dat je op de juiste weg bent.
De energie waarmee jij je business start en runt is allesbepalend. Daarmee valt of staat de fundering van je bedrijf.
Om goed te kunnen ondernemen is het mega belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Do what makes you happy. Luister hierbij vooral naar jezelf en je behoeften. En bepaal je grenzen.
Heb je op maandagavond het gevoel dat je geen energie meer hebt en zie je op tegen de hele week die nog komt? Neem op dinsdag een dag vrij en ga iets voor jezelf doen waarvan je weet dat je ontspant en oplaadt. Je energie is mega belangrijk, dus luister naar je lijf en volg dat op.
Niemand heeft er iets aan als jij opbrandt. Jij niet, je business niet en jouw (potentiële) klanten al helemaal niet!
Mindset
Je mindset is heel belangrijk in hoe je je voelt en dus welke energie je uiteindelijk uitstraalt. Je bedrijf is een reflectie van jezelf. Jouw mentale blokkades zullen gespiegeld worden in je business.
Als jij bijvoorbeeld de overtuiging hebt dat je niet goed bent in verkopen, dan zal je dat merken in je omzet. Niet omdat je niets te bieden hebt, maar omdat je jezelf tegenhoudt in het verkopen. Gaandeweg zul je gaan merken waaraan je mag werken aan jezelf. In de modules 2 en 3 lees je heel duidelijk hoe belangrijk je mindset is in het manifesteren van je business.
Strategie
En dan de laatste, de strategie. Een strategie laat zich definiëren als een plan waarmee doelstellingen worden gerealiseerd.
Je stelt dus een doel en vervolgens maak je een plan om dat doel te halen.
Een bedrijf bestaat inhoudelijk heel simpel uit drie onderdelen:
Jij, je klant en je product.
Jij biedt een product aan aan je klant. Kind kan de was doen. Zou je denken.
Toch is daar wel degelijk een strategie voor nodig. De strategie binnen je bedrijf die we in deze module bespreken is de manier van handelen en de processen die je gebruikt om je doelen te halen. Met andere woorden: de manier waarop jij jouw product verkocht krijgt aan jouw klant.
Bij het bepalen van je strategie stel je doelen. Hoeveel producten wil je verkopen? Hoeveel omzet wil je maken? Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig? Hoe ga je zorgen dat die klanten jou vinden? In de komende modules van de Freedom Business Mastery gaan we daarmee bezig.
Voordat we met al die praktische dingen beziggaan, gaat er eerst iets heel belangrijks aan vooraf.
Om die strategie te bepalen is het eerst belangrijk om te weten wie jij bent als ondernemer. En wie jij bent in jouw business. En hoe jij jouw business wilt vormgeven. Welke rol jouw business in jouw leven heeft/krijgt. En op welke plaats je bedrijf komt.
Jouw business gaat jouw mooiste leven ondersteunen.
- Hoe werk je?
- Wat voor werk doe je?
- In welke vorm werk je?
- Hoe ziet jouw werkdag eruit?
- Hoeveel uur per dag/week werk je?
- Werk je alleen of liever samen met iemand?
- Waar werk je het liefst?
Een van de belangrijkste dingen die nodig zijn voor een succesvol bedrijf is focus. Focus op je bedrijf, op je doelen en je resultaten. Hoewel jij vrijheid hoog in het vaandel hebt en graag werken met reizen wilt combineren, is het toch van belang om een bepaalde mate van routine aan te brengen in je leven.
De beste manier om te focussen is namelijk door routine. Dat betekent niet dat je elke dag hetzelfde moet doen, integendeel. Maar wel dat je gaat ontdekken wat voor jou goed werkt en op welke manier en met welke routine jij het best gefocust bent en het meest productief bent. En dus het meeste resultaat gaat halen. Dat is een ontdekkingstocht die je gaandeweg gaat ervaren.
→ Leuk om te weten: De meest succesvolle ondernemers hebben de volgende gewoontes:
- Ochtendroutine
- Veel lezen (ter ontspanning, maar ook om te leren)
- Sporten/beweging
- Tijd doorbrengen met andere ondernemers/gelijkgestemden
- Commitment aan hun missie
- Duidelijke doelen stellen
- Vroeg opstaan/voldoende slaap
- Meerdere inkomstenstromen
- Feedback/reflectie zoeken
- Positieve mindset (vooral je money mindset)
- Laten zich coachen/mentoren
Misschien heb je hem al, maar misschien heb je er zelfs nog nooit over nagedacht: een ochtendroutine. Je ochtend is namelijk het begin van je dag en daar leg je de fundering voor de rest van je dag. Hoe je ochtend doorbrengt bepaalt veel over het verloop van je dag. Mega belangrijk dus!
Als je net als ik bent, dan begin je je dag het liefst niet voor 10 uur ‘s ochtends, maar er zijn ook mensen die voor dag en dauw opstaan. Bij welk team je ook hoort, bepaal voor jezelf wat voor jou goed voelt.
Een paar ochtendroutinetips:
- Mediteren en intentie voor de dag zetten
- Journallen (doe je als het goed is al)
- Visualiseren (doe je ook al geregeld, toch?)
- Water drinken
- Gezond ontbijten
- Wandelen
- Sporten (om je lichaam wakker te maken)
- Klaarmaken voor de dag (douchen, aankleden, bed opmaken)
- Misschien aanleren om eerder op te staan om meer tijd te hebben voor je ochtendroutine
→ TIP! Een super inspirerend en accelererend boek over het belang van een ochtendroutine en hoe een actieve ochtend bijdraagt aan de kwaliteit van je leven, lees je in het boek Miracle Morning van Hal Elrod.
Can highly recommend!
When you own your morning, you own your day
Opdracht 3: Jij als ondernemer
Schrijf eens op hoe jouw ideale dag eruit ziet.
Welke rol vervult werk in jouw dag?
En hoeveel tijd spendeer je aan werk in je dag?
Alles mag, er zijn geen randvoorwaarden.
Beschrijf heel gedetailleerd wat jij het liefste doet gedurende de dag.
Denk aan: Waar ben je? Wat doe je? Hoe laat doe je iets? Doe je iets samen of alleen?
Hoe laat sta je bijvoorbeeld op? Wat doe je om 9:00 uur, 12:00 uur en 16:00 uur?
Hoe ga jij zorgen voor focus in en op je bedrijf?
Welke gewoontes en routines ga je aanbrengen in je leven? Routines klinken misschien saai, want je doel is juist een avontuurlijk leven, maar implementeer een aantal die voor jou goed voelen en bijdragen aan je focus.
→ Het doel van deze opdracht is dat je gaat nadenken over jouzelf als ondernemer en in welke mate jouw bedrijf een rol speelt in jouw leven.
HOW YOU SPEND YOUR DAYS IS HOW YOU SPEND YOUR LIFE
Opdracht 4: De fundering van je business
We zagen dat de fundering van je business wordt gebouwd door je energie, je mindset en je strategie.
Hoe zou jij de fundering van je business beschrijven?
Wat is je visie? Welke kernwoorden horen daar bij?
Waar krijg je energie van?
Welke overtuigingen helpen je of werken je juist tegen?
En wie ben jij als ondernemer?
Maak een samenvatting van de voorgaande opdrachten.
→ Het doel van deze opdracht is dat je kraakhelder krijgt op welke voorwaarden en kenmerken je je business gaat opbouwen.
4. Je verdienmodel(len)
O yes, wat zijn we al ver! Je hebt al zoveel mooie stappen gezet nu. De fundering van je business staat nu min of meer al. Hoewel… er is nog wel degelijk werk aan de winkel. Want je weet nu hoe je je business wilt integreren in jouw leven en hoe jouw business jouw leven ondersteunt, maar dan?
Wat voor business ga je bouwen? Hoe ziet die er uit? Misschien heb je al heel veel ideeën, misschien heb je nog geen enkel idee.
O nee, wacht.
Je gaat je missie in een verdienmodel gieten.
Wat is een businessmodel/verdienmodel? Een verdienmodel is de manier waarop je geld verdient, de manier waarop je je klanten bedient en hoe je je aanbod produceert. Je verdienmodel wordt ook wel businessmodel genoemd.
Er zijn een heleboel verdienmodellen te bedenken, zelfs online. Of juist online. Sterker nog: the sky is the limit. Je denkt misschien dat je iets met internet of websites moet doen om online te kunnen werken, maar dat is helemaal niet waar.
Zelfs als belastingadviseur kun je een online business starten. Maak dan bijvoorbeeld een online cursus over hoe je BTW aangifte doet, kies een doelgroep en verkoop hem evergreen.
Voorbeelden van online verdienmodellen:
- Uurtje factuurtje
- Affiliates
Online cursus en/of training - 1:1 Online coachingssessies/coachtraject
- Groepscoachtraject
- Organiseren workshops/masterclasses
- Membership/abonnement
- Content maken (bloggen, boek illustreren of magazines)
Als webdesigner kun je bijvoorbeeld eenmalig een opdracht uitvoeren voor iemand voor een bepaald bedrag, maar je zou er een abonnement aan kunnen hangen voor het onderhoud van de website. Je klant betaalt dan eenmalig het tarief voor het bouwen en daarna maandelijks (of per kwartaal) voor het onderhoud van haar website.
Als coach kun je 1 op 1 sessies aanbieden voor een bepaald tarief, maar ook complete trajecten van een paar weken of maanden. Ook kun je kiezen voor een online cursus waarin je je cliënt aan de hand neemt om van A naar B te komen. Of zelfs helemaal bij Z.
Als virtual assistant kun je een specifieke specialisatie kiezen en je voor een bepaald aantal uren in de week laten inhuren door ondernemers of zzp’ers om ondersteunende werkzaakheden te doen. Bijvoorbeeld het doen van de administratie, het beheren van mailboxen of het schrijven van nieuwsbrieven
Als blogger kun je samenwerkingen opzoeken met bestemmingen, hotels en airlines, maar ook met media waarvoor je zou kunnen schrijven. Ook kun je affiliates verwerken in je blog waarbij je een commissie krijgt bij elke aankoop via jouw affiliate. Of je kunt je aanmelden op evenementen waar je over een bestemming of reistips komt spreken in ruil voor een geldbedrag.
De mogelijkheden zijn bijna eindeloos!
Als je snel wilt starten en succesvol wilt worden is het verstandig om je verdienmodel aan de volgende eisen te laten voldoen:
- Behoefte
- Controle
- Tijd
- Schaalbaarheid
→ Er moet behoefte zijn bij je doelgroep aan wat jij te bieden hebt of wilt gaan bieden. Hoe meer controle je hebt in je eigen bedrijf, hoe vrijer je je erin zult voelen. Is je bedrijf afhankelijk van je tijd? Of kun je ook automatisch omzet genereren terwijl je slaapt? Het mooiste aan een online bedrijf is dat je het schaalbaar kunt maken. Dat betekent dat je met één product een ongelimiteerd aantal klanten kunt bedienen. Met een online cursus bijvoorbeeld. Of met een blog.
Mijn verdienmodellen
Om je een beetje op weg te helpen is het misschien interessant om te weten wet mijn verdienmodellen zijn.
Allereerst heb ik mijn reisblog waar ik in 2016 mee begon. Met mijn reisartikelen verdien ik geld via affiliates en door het schrijven van betaalde blogposts.
Rondkomen van bloggen kost veel tijd en een lange adem. Feit is dat wanneer het loopt, het zeker schaalbaar is (meerdere mensen kunnen tegelijkertijd op mijn site bijv. een vliegticket boeken) en het niet gebonden is aan mijn tijd (ik hoef niet zelf aanwezig te zijn wanneer mensen mijn site bezoeken). Behoefte aan reizen blijft altijd en ik heb zelf controle over welke content ik plaats.
Naast mijn blog werk ik als coach en in mijn coachingstak bied ik 1 op 1 sessies (Freedom Boost), een 1 op 1 traject (Freedom Business Mastery) én een online cursus (Roadmap to Freedom).
Zo hou ik de verbinding met mijn klanten (wist je nog dat liefde & connectie belangrijke human needs van mij zijn) en speel ik in op hun behoeften (niet iedereen wil een volledig traject, maar vindt bijvoorbeeld een cursus voldoende en vice versa). Door de schaalbaarheid van een online cursus heb ik naast 1 op 1 en groepscoaching ook de mogelijkheid om meerdere mensen tegelijk te ‘bedienen’. Bovendien is de cursus niet gekoppeld aan mijn tijd. Ik zou hem zelfs kunnen verkopen terwijl ik slaap. De controle heb ik zelf, omdat ik zelf bepaal wat ik bied en aan wie.
Mijn online business levert mij dus vrijheid op en ondersteunt mijn locatieonafhankelijke leven!
Opdracht 5: Verdienmodellen
Ga op onderzoek uit welke online verdienmodellen er zoal zijn.
Ga na welke verdienmodellen er bij jou en je business zouden passen. Of bedenk zelf iets nieuws.
Hou daarbij steeds je missie, de fundering van je business, de manier waarop je wilt werken en wie jij wilt zijn als ondernemer in je achterhoofd.
Ga lekker brainstormen!
Ik help je even een beetje op weg. Als jij mensen wil gaan coachen, doe je dat liefst 1 op 1 of juist in een groep? Wil je veel persoonlijke coaching geven of juist in een online programma? Wil je een volle of een lege agenda?
Als jij als virtual assistant andere ondernemers wil gaan ondersteunen, welke werkzaamheden wil je dan doen? Wil je uurtje factuurtje werken? Of wil je met een abonnement gaan werken? Of misschien wil je wel een cursus maken over jouw expertise, zodat ondernemers zelf kunnen leren hoe het moet.
Een slimme ondernemer heeft meerdere verdienmodellen en daarmee dus ook verschillende inkomstenbronnen.
Wat worden jouw verdienmodellen?
Denk hierbij weer aan jouw missie en de fundering van je bedrijf.
Jouw kernwaarden, waar krijg je energie van?
Wat ga je uitdragen?
Sjongejonge, we zijn weer bijna 4000 woorden verder! Wat heb je al veel werk verricht! Mega niet normaal. Je bent echt ongelooflijk goed bezig. Al heb je nog maar de helft van alle opdrachten gedaan, je mag nu echt al trots zijn op jezelf. Dat blijf ik zeggen!
Besef dat je met echt iets moois bezig bent en dat je nu echt bent begonnen met bouwen. Hopelijk geeft alles je helderheid en heb je zelf het gevoel dat je vooruitgang boekt. Als je hulp nodig hebt, dan weet je me te vinden.
Veel succes en vooral heel, heel veel plezier! Het is leuk wat je aan het doen bent, geniet van je proces en enjoy the ride!
Heel veel liefs,
Kim
+316 13973929
Belangrijkste learnings uit module 4
✓ Je why/de reden waarom je wilt ondernemen is heel belangrijk. Het draagt bij aan je leven en aan de kwaliteit ervan
✓ De human needs van Tony Robbins zijn belangrijk in het bepalen van wie jij als ondernemer wilt zijn en hoe jouw leven als ondernemer met een eigen business eruit ziet
✓ Je visie zorgt ervoor dat je helder krijgt hoe je business eruit gaat zien en hoe het specifiek je leven gaat ondersteunen
✓ De fundering van je business bestaat uit je energie, je mindset en je strategie
✓ Je energie is heel bepalend. Goed voor jezelf zorgen = goed voor je business zorgen
✓ Je business bestaat uit drie dingen: jij die een een product of dienst aanbiedt/verkoopt aan iemand anders
✓ Het is belangrijk een strategie te bepalen hoe je dat product of die dienst aan de juiste persoon verkocht krijgt
✓ Voordat je daarmee bezig gaat is het belangrijk te beseffen dat jij daarin een sleutelrol hebt
✓ Focus en routine zijn van levensbelang voor het slagen van je business
✓ Je verdienmodel/businessmodel is de manier waarop je geld verdient, de manier waarop je je klanten bedient en hoe je je aanbod produceert
✓ Er zijn een heleboel online verdienmodellen. Kies een (of meerdere) verdienmodel dat bij jou als ondernemer en jouw missie past
✓ Voor een snelle en slimme start zou je verdienmodel aan de volgende eisen moeten voldoen: behoefte, controle, tijd en schaalbaarheid
Inspirerende blogs over business, online ondernemen en locatieonafhankelijk leven
BUSINESS | Do’s en don’ts om te starten met je freedom business
Trots voelde je je toen je bij de Kamer van Koophandel de deur uit liep. Nog diezelfde avond popte...
ONLINE BUSINESS | 8 stappen in het bouwen van een online business
Een online business heeft de toekomst. Het geeft je vrijheid. Een online business kun je overal...
VRIJHEID | Wat vrijheid echt is: loskomen van alles wat je niet bent
Wat vrijheid echt is. In deze blog wil ik je meenemen in een verhaal van iemand die gek werd in de...
DIGITAL NOMAD IN VALENCIA | 10x favoriete redenen om te wonen in Valencia
In 2014 was ik voor het eerst in Valencia. Met mijn moeder maakte ik geregeld een Europese...
REMOTE LIFESTYLE | Werken en reizen combineren. Maar hoe dan?
Werken en reizen combineren, het wordt steeds populairder en gangbaarder. Maar hoe combineer je...
DIGITAL NOMAD | Wat is dat nou eigenlijk?
Wat is een digital nomad? Iemand die remote werkt? Iemand die als een nomade de wereld over trekt?...
REMOTE WERKEN | Hoe dan? 8x praktische tips!
Remote werken = Overal ter wereld kunnen werken. Zo vaak als je wilt werken vanuit het buitenland....
REMOTE WERKEN in Scandinavië doe je bij Espresso House
Remote werken in Scandinavië. Starbucks move over! Want in Scandinavië is er een ander koffiehuis...
LIEF DAGBOEK | Groetjes uit Lissabon! Ik ben hier even een paar weken
Mijn digital nomadleven brengt mij op heel veel verschillende plekken en op dit moment is die plek...
BUSINESS INSPIRATIE | 12x leerzame en interessante business boeken
Wanneer je gaat ondernemen, dan komt er heel veel op je af. Dingen waar je vooraf geen rekening...
ONLINE BUSINESS | 17x systemen en programma’s voor je online business
Het spreekt voor zich dat je systemen, programma's en tools nodig hebt om je online business te...
DIGITAL NOMAD | 2x toffe steden in Spanje om remote te werken
Hola digital nomad! Op zoek naar digital nomad steden in Spanje? Pero por supuesto! Ik woonde in...