Reisdagboek: de kracht van social media en het universum

De kracht van social media

Toen ik afgelopen donderdag mijn huurauto ophaalde en ik vroeg om een navigatiesysteem, werd me een kastje in mijn handen gedrukt. Een wifi-kastje welteverstaan.

Ik had zo’n ding nog nooit gezien, sterker nog, ik wist niet eens dat het bestond. Jij ook niet? Nou, dan zal ik het je uitleggen. Het is een kastje, ongeveer zo groot als een mobiele telefoon, alleen wel iets dikker en zwaarder en in dat kastje zit wifi. Hoe dan, hoor ik je vragen. Tja, dat weet ik ook niet, maar feit is dat ik met dat kastje mijn eigen wifi bij me heb. De hele dag door en samen met dit apparaatje kwam ik weer eens achter de kracht van social media. Blijkbaar is een navigatiesysteem iets van 2018 en eerder.

 

Online

Nu ben ik helemáál niet van het online zijn de hele dag en zéker niet als ik op reis ben, maar omdat ik nou eenmaal een navigatie nodig had en Google Maps op een of andere manier mijn plattegronden niet meer downloadt en ik GM dus niet offline kan gebruiken, leek het een noodzakelijk kwaad. Voor 10 dollar per dag heb ik mijn eigen wifi kastje en ben ik dus de hele dag online, of ik dat nou wil of niet.

Ik heb nog wel enige vorm van zelfbeheersing, dus als ik geen zin heb, dan leg ik hem gewoon weg. Het is een beetje als het feit dat wiet roken in Nederland legaal is; alleen maar omdat het mág, betekent niet dat je het ook moet dóén. Desalniettemin, de wetenschap dat de wifi altijd bij me is zorgt er toch wel voor dat ik net iets vaker online ga dan dat ik normaal gesproken zou doen en eigenlijk vind ik dat helemaal ruk, maar dat is nou eenmaal zoals het werkt.

Maar dat het online zijn en het telefoongebruik niet per se iets slechts hoeft te zijn – integendeel zelfs – daar kwam ik afgelopen vrijdag weer eens achter. Want er gebeurde namelijk iets wat ik niet snel zal vergeten en dat was het volgende: Ik was bij Chichén Itza, je weet wel, een van de zeven nieuwe wereldwonderen hier in Yucatán in Mexico. Toen ik na veel sjouwen door de inheemse Maya-stad langs eeuwenoude ruïnes even bij de nabijgelegen cenote op een bankje ging zitten, pakte ik mijn telefoon erbij.

 

De boodschap

Ik scrolde door de foto’s die ik had gemaakt – en was overigens heel blij met de resultaten – toen ik me opeens besefte dat ik online was. Het wifi-kastje werkte gewoon op de bijzondere, historische plek en mijn telefoon was gewoon verbonden met het wereldwijde web. Ik plaatste een van de foto’s op Instagram, want ik wilde even wereldkundig maken waar ik was en binnen no time had ik een reactie van iemand die ik niet ken, maar die via de hashtag Chichén Itza bij mijn foto terecht was gekomen.

Ik kreeg een bijzonder verzoek. En dat verzoek luidde als volgt: Hi, can you please help me with my project. I just need a picture of a note taken in front of Chichén Itza. My message: “Happy birthday Satish from Chichén Itza, Yucatan, Mexico.” Ik bekeek meteen zijn of haar profiel en zag dat deze boodschap al vanaf verschillende plekken ter wereld op zijn of haar feed stond, maar dat Chichén Itza er inderdaad nog niet bijstond. Ik besloot dat daar best verandering in kon komen en dus toog ik mezelf naar een balie voor toeristeninformatie, vroeg om pen en papier en schreef de boodschap op.

Ik liep terug naar de beroemde piramide van Chichén Itza en maakte een foto met de boodschap op de voorgrond en de iconische piramide op de achtergrond en stuurde de foto vervolgens door. Daarna liep ik nog even door de ruïnes en pas veel later dacht ik weer aan de foto die ik had gestuurd naar de grote onbekende, voor wie ik, gezien zijn of haar reactie, opeens heel belangrijk was geworden. Dat ie van me hield, dat ik hem/haar aan het huilen heb gebracht en dat hij/zij me eeuwig dankbaar is, was de strekking van zijn of haar antwoord op mijn foto en dat gaf me zó’n goed gevoel, da’s met geen pen te beschrijven.

 

De kracht van social media

Wel 500 keer had hij of zij geprobeerd een foto bij Chichén Itza van iemand te krijgen, maar nooit lukte het omdat zijn of haar berichten telkens te laat werden gelezen omdat – en nu komt het – niemand ooit een goeie internetverbinding in Chichén Itza heeft. En dus werd ik dubbelop blij, want hoezeer ik eigenlijk helemaal geen wifi-kastje wilde en ik hem een dag eerder eigenlijk vooral besloot te nemen voor de navigatie, bleek hij nu toch ook echt een heel andere, veel grotere betekenis te hebben en zo kon deze wonderbaarlijke gebeurtenis plaatsvinden. Halleluja aan het universum.

Social media neemt soms al onze tijd in beslag en we zijn allemaal veel te veel vergroeid met onze telefoons en bladiebladiebla, maar ik vind het vooral súpertof dat het bestaat, want je blijft in touch met bekenden en je ontmoet zelfs nieuwe mensen via zo’n piepklein apparaatje. En of dat nou in real life of niet is, dat maakt niet uit, want dit is hoe de wereld anno 2019 werkt en je kan met een héél klein gebaar van betekenis voor iemand zijn en dat vind ik leuk. De kracht van social media. Duimpje omhoog!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

RELATED POSTS