Module 4: Doel – Plan – Vrijheid!

 

En toen kwamen we alweer aan bij de laatste module van Unleash your Freedom!

 

Wat is het snel gegaan! Ik vind het ongelooflijk.

En ik vind het heel leuk om te zien hoe veel werk je kunt verzetten in zo’n korte periode. Wat voor transformaties er in een paar weken tijd kunnen plaatsvinden.

Helderheid, duidelijkheid, focus. Keuzes maken, beslissingen maken en je daar aan houden. Verantwoordelijkheid nemen voor je keuze, er achter blijven staan en er vol voor gaan. Dat is wat Unleash your Freedom met je doet. Want je hebt wat te doen hier op aarde, weet je nog?

Fijn dat je al zo ver bent gekomen. En als je nog niet zo ver bent, geen zorgen. Ondernemen, je business bouwen, een grote keuze maken en zelfs het leven zelf is een proces. Van de ene fase naar de andere. In de ene fase blijf je wat langer hangen dan in de andere. En dat is heel normaal.

Het heeft geen zin om je door het proces te haasten. Gedachten als ‘Het moet af’, ‘Ik vind dat ik dit dan en dan klaar moet hebben’ zijn zogenaamde ego-gedachten. Het zijn overtuigingen die je jezelf hebt opgelegd omdat je hebt geleerd dat het zo moet of zou moeten zijn. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Het heeft geen zin om maar door te rennen naar de laatste fase als je bijvoorbeeld eigenlijk nog in de eerste fase zit. Die zal steeds weer bij je terugkomen, ook al denkt je ego dat je al bij de laatste stap zou moeten zijn. Het is een van de redenen waarom zoveel mensen ‘vastlopen’. Ze luisteren niet naar waar ze staan, in welke fase ze zijn en rennen zichzelf daardoor voorbij.

Dat hoeft niet. Sterker nog: dat moet niet.

Het laatste wat ik wil is dat je met dit traject jezelf voorbij rent. Doordat je misschien denkt dat je alles afgerond moet hebben na acht weken. Het traject duurt weliswaar acht weken, maar jouw ontwikkeling duurt oneindig. Vergeet dat niet. Waar je ook staat, in welke fase je ook zit, ook al heb je nog honderden twijfels, het is OK. Ik heb ze zelf namelijk ook.

Jij bent een work in progress en jouw leven is dat ook.

 

 

Maar goed, to the point. In deze laatste module gaan we nog wel even flink de handen uit de mouwen steken.

Voordat we in deze module duiken gaan we eerst nog even terugblikken op wat we de afgelopen weken hebben gedaan.

Je weet inmiddels wat jouw missie is. Jouw missie is jouw levensdoel. Je hebt er de afgelopen weken over nagedacht hoe je dat wilt bereiken. Hoe je met subdoelen en stap voor stap daar kunt komen. Jouw missie is de basis voor alles. Het is van jou en het hoort bij jou. Het is jouw bedoeling.

Kiezen voor je missie is kiezen voor jezelf. Het aller moeilijkst in het proces waarin je nu zit is dat. Kiezen voor jezelf. Het vergt heel wat moed en vertrouwen om te durven kiezen voor jouw eigen unieke pad. Dat lef heeft niet iedereen. Maar jij wel, want anders was je niet aan dit traject begonnen.

Toch heb je misschien soms nog gedachten en overtuigingen die je ervan weerhouden. Die je doen wankelen en twijfelen. Dat is heel normaal en menselijk. In de tweede module heb je geleerd om dat soort gedachten te herkennen en om ermee om te gaan. Belemmerende overtuigingen helpen je namelijk niet.

Daar kom je niet in één dag van af, sterker nog, je zult nooit helemaal van ze af komen. Het hoort bij mens-zijn en het hoort bij je proces en je ontwikkeling. Wees echter zo zeker van jezelf en heb zoveel vertrouwen in jezelf dat je tóch mag kiezen voor jouw missie. Ook al zijn er honderd redenen om iets niet te doen, het gaat erom dat je die ene reden vindt om het wél te doen. Je why.

In de derde module ben je bezig geweest met het uitwerken van een verdienmodel. Je begint bij de basis. Wie ben je als ondernemer? Wat zijn je belangrijkste waarden? Hoe ziet jouw ideale dag eruit? Werk en privé? Waar ben je? Met wie ben je? Maar ook: met wie werk je? Daarbij kun je denken aan samenwerkingen, maar ook aan je klanten. Met welke mensen wil je werken?

Daar gaan we in deze module op in. Jouw ideale klant. En vervolgens ga je nadenken over wat je die klant wilt bieden. Daarna ga je doelen stellen en een plan maken. Alles in één module.

Zet hem op!

 


1 Jouw ideale klant

Het lijkt misschien een beetje de omgekeerde wereld maar om een succesvolle business te bouwen is het van levensbelang om een specifieke doelgroep te kiezen. Hoe specifieker, hoe beter.

Wanneer je net begint lijkt het misschien handig om zoveel mogelijk mensen te willen bereiken om zo snel mogelijk te groeien, maar dat werkt juist averechts.

Het is belangrijk je doelgroep te claimen en te bepalen wie jouw ideale klant is. Want als je iedereen wilt aanspreken, zal niemand zich aangesproken voelen. Als jij je klant wilt bereiken met algemene woorden zul je haar veel minder snel bereiken dan wanneer je je communicatie specifiek op haar richt.

Leer jouw ideale klant kennen. Leer haar taal te spreken. Zodat zij het gevoel krijgt dat je dwars door haar heen kijkt. Dat jouw woorden en teksten over haar gaan. Zo specifiek mag (nee moet) je zijn.

In deze les komen drie dingen aan bod:

  1. Waarom het bepalen van een ideale klant zo belangrijk is voor je business
  2. Mindfucks (of belemmerende overtuigingen, hallooooo daar zijn ze weer!) die je waarschijnlijk gelooft over het bepalen van een doelgroep en waar je afscheid van mag nemen
  3. Je ideale klant bepalen

 

1. Waarom het bepalen van je ideale klant zo belangrijk is

Heel simpel: Met jouw bedrijf wil je een product verkopen aan je klant. In mijn ervaring is de grootste uitdaging in ondernemen het vinden van klanten. Want hoe zorg je ervoor dat mensen daadwerkelijk jouw product kopen?

Om ze zover te krijgen moet je eerst weten wie je klant is. Waar zij op dit moment tegenaan loopt. En hoe jouw product, jouw dienst of expertise haar kan helpen om daar uit te komen.

Jij hebt een oplossing voor hun probleem. Maar als zij niet weten dat jij bestaat, weten ze niet dat jij hun oplossing hebt. En daarom moet je jezelf dus kenbaar maken aan jouw toekomstige klant.

Als je net begint met je business wil je misschien zoveel mogelijk mensen ‘binnenhalen’. En hoezeer het dan lijkt dat je je doelgroep zo breed mogelijk moet inzetten, het werkt juist omgekeerd.

 

  • Wanneer je iedereen probeert aan te spreken voelt niemand zich echt aangesproken

Een algemene boodschap komt bij niemand echt aan. Wanneer je heel specifiek een beeld hebt van jouw klant, kun je heel gericht je communicatie op haar afstemmen, waardoor zij zich meteen aangesproken voelt.

Als jij meiden van 16, maar ook vrouwen van 70 als klant wilt, zul je aan beiden een verschillende boodschap moeten geven.

De ene begint net aan haar leven, terwijl de ander juist aan het afbouwen is, om het zo maar even te noemen. Zij zitten in totaal andere levensfases en lopen daardoor tegen compleet verschillende dingen aan. Wanneer je één boodschap communiceert met beide dames in je hoofd, zal geen van beide zich echt aangesproken voelen.

Kies dus een van beiden om vervolgens daar je communicatie op af te stemmen.

 

  • Pijn en verlangen

Wanneer je de pijn en het verlangen van jouw klant kent, dan pas ken je je klant écht. Jouw klant heeft een bepaald probleem of pijn en zoekt daar een oplossing voor. Dat probleem is haar pijn. Haar pijn wordt vaak veroorzaakt doordat ze iets verlangt wat ze nog niet heeft.

De pijn en het verlangen van jouw ideale klant zijn inherent aan elkaar. Als jij specifiek weet waar jouw klant tegenaan loopt, kun je heel gericht jouw communicatie daarop afstemmen. En je zult merken dat er mensen zijn die zich aangesproken voelen.

Je zult ook merken dat heel veel mensen zich niet aangesproken voelen. Zij zijn niet jouw ideale klant. Dat is OK.

 

  • Draai hem andersom. Stel jezelf de vraag met wie jij wilt werken

Weet je nog dat we het hadden over het bepalen van je ideale dag? Welke mensen er in je leven zijn? Klanten zijn ook mensen (ja echt, haha!) en zij worden dus onderdeel van jouw leven.

Van welke klanten word je blij en krijg je energie? En welk type mens zuigt juist jouw energie? Jouw onderneming bestaat niet zonder klanten en jouw klanten zijn dus een groot onderdeel van jouw business. Zij bepalen jouw werkplezier, jouw productiviteit en het succes van jouw onderneming. 

 

  • Hoe specifieker jouw doelgroep, hoe meer expertstatus je krijgt

En hoe meer expertstatus je hebt, hoe sneller mensen van jou zullen kopen. Hoe kleiner jouw doelgroep, hoe sneller je klanten aantrekt. Wie kiest, wordt gekozen. Je kunt niet de hele wereld helpen en dat hoeft ook niet.

Hoeveel klanten heb je nou eigenlijk nodig? Als jij bijvoorbeeld een traject aanbiedt van tweeduizend euro, hoef je maar 25 klanten te hebben om al een halve ton omzet te draaien.

Juist als je veel impact wil maken is het belangrijk om te kiezen. Zo kun je die ene niche die jou zo hard nodig heeft en bij wie jij zoveel impact kunt maken optimaal bedienen.

 

2. Mindfucks over het bepalen van een doelgroep

Bij het bepalen van jouw ideale klant lopen veel mensen tegen belemmerende overtuigingen aan. Dit zijn drie voorbeelden 

  • Je vindt jezelf niet expert genoeg om een specifieke doelgroep te kiezen

Je vindt dat je nog een opleiding moet volgen om jouw expertise te claimen en pas dán het recht hebt om jouw doelgroep te benaderen en iets aan jouw ideale klant te verkopen. Dat is niet per se zo.

Tuurlijk, als jij jezelf als marketing expert profileert en je wilt andere ondernemers of bedrijven ondersteunen in hun marketing, dan is het wel handig dat je kennis hebt van marketing. En er een opleiding in hebt. Of in ieder geval iets aantoonbaar soortgelijks. Zodat je ook daadwerkelijk iets kunt leveren.

Maar je hoeft niet per se overal een opleiding voor te hebben gehad. Misschien ben je er – gewoon door het te dóén – wel heel goed in geworden en zitten er anderen op mensen zoals jij te wachten.

 Genoeg is op een bepaald moment gewoon genoeg. En jij bent genoeg. De kennis en vaardigheden heb je vaak al doordat je het vaker gedaan. Claim die expertise.

→ Bovendien saboteer je jezelf alleen maar met dat soort gedachten. Vind je écht dat je nog een opleiding of cursus moet volgen of ben je excuses aan het verzinnen om daadwerkelijk te beginnen? En jezelf aan het neerhalen? Ben je je aan het verschuilen? 

Je bent altijd op elk moment in je leven genoeg voor iemand. Precies wat diegene op dat moment nodig heeft. En misschien zijn er mensen die nog veel meer expertise hebben dan jij, dat betekent niet dat jij nu op dit moment niet genoeg bent. Want dat ben je wel. Je bent misschien 80% van die ene persoon waar jij tegenop kijkt, maar 150% voor de persoon die tegen jóú op kijkt. Claim die plek en claim je doelgroep.

You can do this!

 

  • Als je een specifieke doelgroep kiest, loop je klanten mis!

Als je honderd mensen op een rijtje zet en je richt je aandacht op de vijf die het meest met jou resoneren, heb je misschien het gevoel dat je 95 mensen tekort doet. Maar onthoud: die 95 mensen die niet met jou resoneren zijn niet jouw mensen. Die ga je hoogstwaarschijnlijk niet kunnen helpen. En daardoor loop je ze niet mis. Ze zouden toch niet jouw klant zijn geworden. En dat hoeft ook niet. Richt je aandacht op die vijf mensen die wél met jou matchen. Zo loop je jouw mensen juist níét mis.

Een voorbeeld: Een vriendin van mij heeft samen met haar man een modezaak waarmee ze willen opschalen. Toen ik haar vroeg wie hun doelgroep is, zei ze: “Eigenlijk iedereen. Ik verkocht laatst iets aan meisje van 16, maar er komen ook dame’tjes van in de zeventig in onze winkel.”

In haar antwoord gebeurden twee dingen.

Ten eerste gaf ze geen antwoord op mijn vraag ‘Wie is je doelgroep?’, maar gaf ze antwoord op de vraag: ‘Wie is je huidige klant?’

Jouw huidige klant hoeft niet per se je doelgroep te zijn. Je kiest voor een bepaalde doelgroep, maar dat betekent niet dat je mensen buiten die doelgroep per definitie weert. Integendeel. Ook zij kunnen iets bij jou vinden. En niet iedereen binnen jouw doelgroep wordt jouw klant. 

Dat er dames van in de zeventig een jurk bij haar kopen, wil niet zeggen dat zij ook haar doelgroep zijn. En als haar doelgroep vrouwen tussen de 25 en 40 jaar is, betekent het niet dat vrouwen van 70 jaar geen jurk bij haar kunnen kopen. Of meisjes van 16.

Snap je het verschil?

Wanneer je gaat bouwen aan je bedrijf is het heel belangrijk een specifieke doelgroep te kiezen. Dat betekent niet dat je niemand buiten die doelgroep zult aantrekken, maar wél dat je voorál klanten uit die specifieke doelgroep zult aantrekken. En dat wil je!

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je klanten zult ‘mislopen’ wanneer je een specifieke doelgroep kiest. Iedereen die jou nodig heeft zal haar weg naar jou wel vinden. Vertrouw daar op. 

 

  • Een kleine, specifieke doelgroep is saai

Een specifieke doelgriep kiezen betekent niet dat al jouw klanten hetzelfde zijn. Integendeel! Je doelgroep is misschien specifiek, maar je klanten zijn net mensen en dus allemaal verschillend. Ja, ze zullen zeker overeenkomsten hebben. Ze voelen zich aangesproken door jouw communicatie, maar iedereen heeft een eigen verhaal, unieke dromen en een eigen persoonlijkheid. Niets saai!

Bovendien. Als je bedrijf groeit, groeit je ideale klant met je mee. Ondernemen is nooit saai. Elk level, elk niveau brengt nieuwe dingen en nieuwe kansen en uitdagingen met zich mee. Ondernemen is een proces en je ideale klant gaat daar in mee. Dat is super uitdagend en spannend. Niets saai!

 

3. Je ideale klant bepalen

Hè hè. In deze derde stap ga je echt aan de slag. Je gaat je ideale klant bepalen. Yes!

Misschien heb je tijdens het lezen over je ideale klant al van alles in je hoofd gehaald. Heb je al dingen genoteerd voor jezelf en ben je al aan de slag gegaan met bedenken wie jouw ideale klant is. Maar, hoe kom je daar achter?

Het lijkt een behoorlijke opgave, zéker als je pas begint met je business. Want als je nog niet veel klanten hebt (gehad), hoe weet je dan wie de ideale is?

Well, I have some news for you. Het bepalen van je ideale klant is helemaal niet zo ingewikkeld als je denkt. Want in de meeste gevallen ben jij zelf je ideale klant.

Say what?

Jouw bedrijf ontstaat uit jouzelf. Jouw bedrijf is een verlengstuk van jouzelf. Het is verbonden met jou. En dus is jouw ideale klant per definitie verbonden aan jou.

Bijvoorbeeld. Je begint niet een reisblog als je niet van reizen houdt. Je ideale lezer (klant) is dan iemand die net als jijzelf van reizen houdt, van die ene bepaalde bestemming houdt en op zoek is naar reisinspiratie. De artikelen die jij als reisblogger schrijft, zijn artikelen die jij zelf had willen lezen voordat jij ging reizen.

Ander voorbeeld. De meeste coaches zijn zelf ervaringsdeskundige. Als Freedom Coach help ik jou in het creëren van een locatieonafhankelijk leven. Waarom? Omdat ik zelf maar wat graag een dergelijke coach had gehad toen ik besloot mijn big leap te nemen en voor mijn vrije leven koos.

Mijn ideale klant ben ik zelf. Maar dan de persoon die ik een paar jaar geleden was.

In mijn communicatie richt ik mij dus volledig op haar. Als ik een nieuwsbrief of een Instagrampost schrijf hou ik in mijn achterhoofd dat ik zelf de brief ga lezen, zoals ik toen was.

Dat is mijn zogenaamde persona.

Een persona is een fictief persoon die jouw ideale klant is. 

Het is een beschrijving van jouw ideale klant. Hoe specifieker je haar beschrijft, hoe echter ze wordt. Hoe meer ze daadwerkelijk tot leven komt. Het gaat er bij het beschrijven van je persona dus niet alleen om of ze blond haar en blauwe ogen heeft, maar vooral ook wat haar achtergrond is, hoe haar persoonlijkheid is en waar ze tegenaan loopt in het leven. Haar leeftijd, waar ze woont en met welke mensen ze omgaat. Dat soort specifieke dingen.

Mijn eigen persona heet Tess en zij is eigenlijk zoals ik een paar jaar geleden was. Begin dertig, met een rugzak vol reizen en veel levenservaringen en met een positieve mindset altijd op zoek naar avontuur in de volle overtuiging dat alles mogelijk is. Ze is opgegroeid in een dorp met een ontzettend nuchtere mentaliteit die nogal terughoudend was, waardoor ze al jong ‘uitbrak’ en de nodige obstakels overwon. Haar gedachten, haar gevoelens, haar mentaliteit, haar sterke en haar zwakke punten, ik ken ze allemaal.

Mijn communicatie is altijd volledig gericht op Tess en omdat ik haar zo goed ken, weet ik precies waarmee ik haar kan raken.

Toch trek ik heus ook weleens een andere doelgroep aan. Het kiezen van een ideale klant betekent niet dat zij de enige klant voor mij is. Wist je nog dat er een verschil is tussen je ideale klant en je daadwerkelijke klant? Nog niet zo lang geleden had ik een Freedom Boost met een man van bijna vijftig die zich volledig herkende in wat er op mijn website staat. Die tekst schreef ik aan Tess, maar het resoneerde blijkbaar ook met deze man. 

Je kiest een ideale klant niet met als doel om anderen uit te sluiten. Je kiest een ideale klant om structuur in je business aan te brengen. 

 


Opdracht: Maak je persona!

Hoe?

Bepaal wie jouw ideale klant is aan de hand van de volgende dingen:

  1. Naam (welke komt het eerst in je op?)
  2. Leeftijd
  3. Beroep
  4. Waar opgegroeid? Plaats, gezin, omgeving
  5. Wat is het doel van jouw persona? Inspireren? Impact maken? Mensen helpen? Geld verdienen?
  6. Waar maakt ze zich zorgen om? Focus bepalen? Onzeker over wat ze of hij kan? Meningen van anderen?
  7. Wat zijn haar onbewuste overtuigingen?
  8. Wat is haar droom? Hoe ziet haar ideale leven eruit?
  9. Waar is ze zich al bewust van?
  10. Wat heeft ze nodig om ‘JA’ tegen jou te kunnen zeggen? Heeft ze jouw vertrouwen nodig? Wil ze door jou gezien worden? Wil ze zich verbonden voelen met jou? Zoekt ze begrip en ondersteuning? Bewustwording dat ze jou nodig heeft om verder te komen?

Schrijf alle kenmerken van jouw persona uit, zodat je een zo duidelijk mogelijk beeld van haar krijgt. Maak er een soort verhaaltje van.

Je gaat haar geregeld nodig hebben tijdens het runnen van je business, dus het is van levensbelang dat je haar zo goed mogelijk kent.

→ Lever je je persona bij mij in? Ik ben benieuwd en voor zie je heel graag van feedback!

 

2 Je productaanbod


PEOPLE DON’T BUY GOODS OR SERVICES, THEY BUY RELATIONS, STORIES AND MAGIC – Seth Godin


Stel, je bent coach. Of je wilt gaan werken als coach. Je hebt een mooi idee in je hoofd van een coachtraject van een aantal weken of maanden dat je wilt gaan aanbieden. Kosten: 1500 euro. Je gaat dat ontwikkelen en wilt het gaan verkopen aan je ideale klant.

Bovendien heb je al nagedacht over je ideale klant. Je weet haar pijn, je weet haar verlangen. En je weet precies hoe jouw traject haar oplossing is. Je ziet het helemaal voor je en hebt het kraakhelder.

Om je traject verkocht te krijgen zul je het moeten aanbieden aan je ideale klant. Dus je besluit op Instagram te gaan en je product te promoten. Je hebt of krijgt wat volgers, je vertelt wat het inhoudt en vooral ook wat het oplevert en vervolgens gebeurt er… niets.

Vraagje. Zou jij een traject van 1500 euro kopen van iemand die je nauwelijks kent, nog nooit hebt gesproken en alleen soms in je Instagram feed voorbij hebt zien komen?

Natuurlijk niet!

Mensen kopen van mensen. Ze kopen niet zozeer een product, maar ze kopen een relatie met jou. Zéker als je een dienst verleent, zoals een VA, een coach of een webdesigner. De relatie tussen jou en je klant moet eerst opgebouwd worden, voordat je klant iets van je koopt.

Jouw potentiële klant moet zich veilig en vertrouwd voelen om met jou te gaan werken. Zeker als dat een persoonlijk coachtraject is. Maar ook een lange-termijn samenwerking wanneer jij bijvoorbeeld als VA voor iemand gaat werken. Je moet elkaar kennen, er moet een vertrouwensband zijn en de relatie moet sterk genoeg zijn.

Het lijkt een beetje op daten. Hoewel ik niet vaak date, snap ik nog wel dat je iemand bij een eerste koffiedate niet meteen ten huwelijk gaat vragen. Ten eerste omdat jijzelf diegene nauwelijks kent, maar ook omdat het die ander afschrikt. Hoezo zou iemand die jou vaag van Instagram kent, meteen 1500 euro aan jou uitgeven?

Right, ain’t gonna happen.

Maar hoe moet het dan wel?

Het is belangrijk dat jij je klant meeneemt in wat je haar te bieden hebt. Met een gelaagd productaanbod.

Om even weer het voorbeeld van een coach te nemen. Jouw hoofdproduct is dan je coachtraject, maar om je klant daar te krijgen kun je haar eerst kleinere producten bieden. Bijvoorbeeld een gratis gesprek of een online cursus voor een kleine prijs. Zo leert ze je kennen, weet ze wat je te bieden hebt en kan ze uiteindelijk overgaan tot een grotere aankoop.

In het geval van een VA is je hoofdproduct bijvoorbeeld een membership. Voor een x aantal uren in de maand lever je y dienst voor een z bedrag. Maar voordat jouw klant overtuigd is dat jij de right girl for the job bent, moet zij jou eerst kennen. Die relatie bouw je op door bijvoorbeeld eerst een kennismakingsgesprek te hebben en van daaruit verder te bouwen.

Dit heet een productfunnel. Een funnel is Engels voor trechter. Aan de bovenkant komen leads en potentiële klanten binnen. De meerderheid haakt af en uiteindelijk blijft er een klein deel over dat door de funnel gaat en uiteindelijk jouw klant wordt.

De lading potentiële klanten gaat dus door een trechter van producten om uiteindelijk bij het hoofdproduct aan te komen, mits ze niet zijn afgehaakt. Dat is voordelig voor zowel jou als je klant.

Je klant krijgt waar ze behoefte aan heeft, maar niet voordat ze jou en je werkwijze al een beetje heeft leren kennen en daardoor zeker weet dat jij degene bent die haar het beste kan helpen. En jij krijgt alleen de mensen in jouw hoofdproduct met wie jij wilt werken.

Win win!

 


Opdracht: Maak een opzet voor je productfunnel

Denk eens na over de producten die je zou kunnen bieden aan jouw ideale klant. Hou daarbij rekening met de gelaagdheid.

Denk eens na over wat je gratis zou kunnen aanbieden, zodat mensen jou beter leren kennen. Dat kan bijvoorbeeld gewoon een Instagramaccount zijn waar je content deelt met volgers. Of een blog waarop je je ervaringen deelt. Of een e-book dat mensen kunnen downloaden.

Denk dan ook eens na over je hoofdproduct. Hou daarbij weer in je achterhoofd hoe jouw werk/jouw business wilt integreren in jouw leven. Als je zes dagen per week wilt werken, kun je meer klanten aan dan wanneer je maar twee dagen wilt werken. In de vorige module was je bezig met je ideale werkdag en indeling. Pak dat er weer even bij.

Stel je wilt een online cursus als hoofdproduct. Hoe ziet die cursus er inhoudelijk uit? Denk dan niet aan wat jij wilt, maar hou daarbij de pijn en het verlangen van jouw ideale klant in je achterhoofd. En hoe zou je die cursus kunnen verkopen aan je klant?

Welk product zou daar tussen kunnen zitten? Als instapproduct. Een kennismakingsgesprek? Een kleinere cursus als opwarmer?

Braindump alles wat er in je opkomt!

Het doel van deze opdracht is dat je feeling krijgt bij het opzetten van een strategisch productaanbod waar zowel jij als jouw klant heel blij van wordt.

→ Lever ook je productfunnel bij mij in. Ik denk graag met je mee!

 


THINK BIG AND YOU’LL GET BIG!


 

3 Put yourself out there

Voordat je bij het lezen van de titel van dit derde onderdeel de schrik van je leven krijgt, wil ik je even geruststellen. Ja, je zult jezelf echt moeten laten zien aan je doelgroep, want hoe weten ze anders dat jij bestaat? Maar tegelijkertijd is dat veel minder eng dan je misschien nu denkt.

Want wist je nog? Jouw doelgroep zit op jou te wachten. Zij hebben jou nodig. Jij helpt ze van hun pijn af. En jij weet hoe zij hun verlangen kunnen manifesteren. Dat kunnen ze niet zonder jou. Dus je mag erop af gaan.

Dat is misschien een beetje onwennig. Omdat je het nog niet eerder gedaan hebt. Het maakt je kwetsbaar en onzeker. Newsflash! Dat had ik ook toen ik voor het eerst mensen ging benaderen. En op Instagram ging vertellen dat je een gratis gesprek met mij kon winnen. Het zweet brak me aan alle kanten uit.

Ik schreef letterlijk dit in mijn post: “Het is wel raar hoor,  dat ik zelf de wereld inslinger dat je een gesprek met mij kunt winnen. Alsof daar iemand op zit te wachten, denk ik dan. Maar als ik dan vervolgens denk aan waar ik zelf een paar jaar geleden stond, dan had ik toen maar wát graag even gekletst met mijn huidige ik…”

En toen iemand daadwerkelijk een gesprek met mij aanvroeg naar aanleiding van deze post, voelde ik heus eerst euforie, maar daarna meteen een enorme bak spanning. Wat als ik zou tegenvallen? Wat als ik niet zou kunnen leveren wat zij van mij verwachtte? Wat als het gesprek alle kanten op zou gaan en geen structuur zou hebben? En zij niet tevreden zou zijn?

Allemaal gedachten die uit angst een eigen leven gingen leiden, maar nergens echt op gebaseerd waren. Als je wilt groeien en next level wilt gaan, zul je door de pijn moeten gaan. Uit je comfortzone. Je demons onder ogen komen en boven ze gaan staan. Jouw klant wacht op jou. Zij heeft je nodig. En ze heeft jou niet voor niets benaderd.

Het is inmiddels allemaal gebeurd. Dat gesprek heeft plaatsgevonden. En het was nog leuk ook. En er volgden vele. Met sommige mensen heb je een klik, met andere niet. Dat is normaal. Al doende leer je. Je moet gewoon beginnen!

Die ene zin. Je pitch

Om jouw doelgroep en jouw potentiële klanten te laten weten dat jij er bent to their rescue is het belangrijk dat jij heel summier kunt vertellen wat je doet en wat jij voor hen kunt betekenen.

Daarin richt je je op je klant.

Ik zeg niet: “Ik ben Freedom Coach.” Want niemand weet wat dat is.

Ik zeg wel: “Ik help andere voornamelijk vrouwen een locatieonafhankelijk leven te creëren waarin zij met hun eigen business hun missie kunnen leven om meer vervulling, voldoening en betekenis aan hun leven te geven.”

Je pitch is niet gericht op jezelf en wat jij doet, maar op het resultaat. Jouw titel, jouw methode, jouw product, jouw dienst of jouw aanbod is daarin ondergeschikt. Wat weet of heeft iemand nadat zij met jou heeft gewerkt? Wat levert het op? Daar focus je je op.

Als je daadwerkelijk met iemand in gesprek bent richt je je op specifiek die persoon. “Ik help jou met x, ik ondersteun jou met z, ik neem deze pijn bij je weg zodat jij jouw verlangen kunt manifesteren.”

 


Opdracht: Maak je pitch

Schrijf voor jezelf die ene zin op. Het mogen heus ook wel meerdere zinnen zijn. Als het maar kort en bondig is. Wat doe jij? Wat bied jij jouw klant en wat levert het jouw klant op? Welk resultaat?

Het doel van deze opdracht is dat je je leert te verplaatsen in je klant en je communicatie daarop afstemt. Zodat zij of hij zich aangesproken voelt en denkt: Hey! Bij haar moet ik zijn. Zij gaat mij van mijn pijn verlossen. En mijn verlangen manifesteren.

→ Stuur je mij je pitch? Ik geef graag feedback!


 

4 Je plan en je doel


A GOAL WITHOUT A PLAN IS JUST A DREAM


 

Sodeju. Ik weet niet of je het helemaal in de gaten hebt, maar de eerste laag van de fundering van je business heb je inmiddels gelegd.

En dat is niet niks. Je hebt de afgelopen weken onwijs hard gewerkt aan jezelf en aan het helder krijgen van essentiële dingen die jou een vrij leven gaan opleveren. Maar wanneer heb je dat dan bereikt? En hoe bereik je dat?

Tijdens mijn ondernemersreis heb ik geleerd hoe belangrijk het is om doelen te stellen en een plan te maken om daar te komen. Hoewel het heel belangrijk is om te blijven voelen waar je behoefte aan hebt, is het heel belangrijk om een beeld te hebben bij wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken. Anders is alles los zand. En doe je maar wat. Zonder dat je weet of je vooruitgang boekt.

Je kunt allerlei doelen stellen. Bijvoorbeeld dat je aan het einde van dit jaar in een bepaald land bent. Dat je over een half jaar tien klanten hebt. Of dat je volgende maand weet hoe jouw traject, jouw abonnement of jouw dienst er inhoudelijk uitziet. En het ook hebt vormgegeven. En dat het concreet is.

Een ander doel kan zijn dat je een x aantal volgens op social media hebt. Stel jezelf dan wel de vraag wat je met social media wil bereiken. Wil je er klanten halen, dan is het van belang dat je volgers jouw potentiële klant zijnen niet alleen maar je moeder, zus of buurvrouw zijn. Anders heeft het gestelde doel niet zoveel zin.

Of dat je elke maand minimaal een kennismakingsgesprek wilt met een potentiële klant. Hoe moet dat gesprek eruit zien? Een kennismaking en verder niks? Of is het voor jou meer een salesgesprek waarin je je lead een aanbod doet naar jouw hoofdproduct?

Maar het kan ook een financieel doel zijn. Hoeveel geld wil je verdienen op jaarbasis? Hoeveel omzet moet je daarvoor maken? Wat zijn je kosten?

Door doelen te stellen weet je waar je naar toe gaat. Je plan zorgt ervoor dat je daar ook uiteindelijk komt.

 


Opdracht: Waar wil je over drie maanden staan

Aan het begin van het traject heb je tijdens de kick off de opdracht gekregen om doelen te stellen met Unleash your Freedom. Wat wilde je bereiken middels dit programma? Pak die doelen er nog eens bij. Heb je er al een aantal gerealiseerd? Zo ja, welke? Zijn het belangrijke doelen? En welke subdoelen heb je al gemanifesteerd?

Nu je zoveel gecreëerd hebt al kan ik me voorstellen dat je over bepaalde onduidelijkheden in het begin, nu echt veel meer helderheid hebt. Je kunt dan vooruit gaan kijken.

Waar wil je over drie maanden staan? Heb je dan al een klant? Of opdrachtgever of samenwerking? Hoeveel omzet heb je dan al gemaakt? Wat is je doel voor over drie maanden?

En wat is je doel achter je doel? Wil je zo snel mogelijk geld verdienen of wil je je juist eerst zelfverzekerder voelen over wat je doet en biedt? Dat kan natuurlijk ook een doel zijn.

Stel je wilt over drie maanden drie klanten hebben, wat betekent dat dan voor jou? Hoeveel leveren drie klanten je op? Hoeveel geld? Hoeveel zelfverzekerdheid?

De volgende vraag is: hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Begin with the end in mind. Hoe ga je die klant vinden? Waar hangt zij uit? 

Schrijf al deze dingen op wanneer je doelen stelt. Zo concreet mogelijk. Als jij bijvoorbeeld 2000 euro per maand wilt omzetten, maak dan voor jezelf helder waar die 2000 euro uit bestaat en wat je vandaag kunt doen om aan het einde van de maand dat bedrag te hebben omgezet. Wat kost je product? Hoeveel klanten heb je daar voor nodig?

→ Het doel van deze opdracht is dat je leert doelen te stellen en een duidelijk plan te maken om daar te komen. Zodat je weet waar je naar toe werkt. En uiteindelijk kunt bijsturen.

 


5 Vrijheid!

En nu zijn we aan het einde gekomen van de vierde module. De module is mega groot en de inhoud is mega veel en in dit laatste onderdeel wil ik je nog even wijzen waar je het ook allemaal alweer voor doet:

Vrijheid!

Vrijheid is misschien wel iets anders voor je gaan betekenen inmiddels. In de eerste module schreef je op wat vrijheid voor jou betekent. Pak dat er nog eens bij. Klopt dat nog met hoe je je er nu over voelt? Je bent nu zo bezig geweest met het bouwen van die fundering van je business dat je je misschien helemaal niet vrij voelt, maar misschien wel overwhelmed. Da’s heel normaal. Want het is veel.

En vergeet niet: eerst zaaien dan oogsten. Je bent nu aan het zaaien, er rijst inmiddels al wel wat uit de grond en straks ga je echt oogsten. Hard work pays off!

Vrijheid betekent dat je teruggaat naar jezelf. Naar je kern. Dat je loskomt van alles wat je niet bent, maar waarvan je bent gaan geloven dat je het wel bent. Door die laagjes af te pellen, overtuigingen los te laten en los te breken door alles wat jou tegenhoudt, ga je terug naar je eigen kern. Naar jouw eigen ik. Daar vind je je innerlijke wijsheid, hoe je het maar wilt noemen. En daar ligt de basis van jouw vrijheid.

Alles wat je in de afgelopen weken hebt geleerd, hebt genoteerd en hebt ontdekt, neem dat mee in je visualisaties en je manifestaties.

Probeer je voor te stellen hoe het is wanneer jouw klant in jouw leven komt, wanneer je met haar in contact komt en hoe dat dan zal gaan. Hoe je iets overeen komt met elkaar en een samenwerking aan gaat. Hoe voelt dat? Wat ervaar je? Euforisch? Bad ass? Stel je vervolgens voor hoe jullie samenwerken en hoe die samenwerking verloopt. Jij levert jouw dienst aan haar, maar wat levert zij jou? Wat leer je van jullie samenwerking? En wat leer je over jezelf?

Stel je voor hoe daar vervolgens een tweede klant bij komt. Hoe druk je gaat zijn. Maar ook hoe leuk het is. Deze mensen heb jij zelf gemanifesteerd in jouw leven! Dit wat jij hen geeft heb je zelf gecreëerd. Het geld dat zij jou betalen geven zij uit aan iets wat jij hebt gemaakt. Wat uit jouw koker komt. Uit jouzelf. En waar zij vertrouwen in hebben. Voel je je trots?

Stel je voor dat je op een bepaald moment zoveel klanten hebt, dat je je baan in loondienst kunt opzeggen en volledig voor je business kunt gaan. En zie jezelf in een vliegtuig stappen naar de andere kant van de wereld, waar je levensomstandigheid anders wordt, maar je bedrijf gewoon doordraait. Yes!

Je opent ‘s ochtends je balkondeuren, snuift de frisheid van de berglucht op. Je hoort een waterval op de achtergrond en de belletjes die de koeien om hun nek hebben hangen. De bergtoppen voor je zijn besneeuwd, maar het gras in het dal is groener dan groen.

Of je opent ‘s ochtend je balkondeuren en kijkt uit over een eindeloze, blauwe zee. Je hoort het deinzen van de golven op de achtergrond en ziet mensen een frisse duik nemen. Het strand is nog leeg, de palmen wuiven en dit uitzicht verveelt nooit. 

Je bent hier. En je bedrijf draait gewoon door. Je hebt je droom waargemaakt.

→ Hoe meer je het je voor kunt stellen en écht kunt voelen, hoe echter het wordt, hoe meer confidence je gaat ervaren en hoe sneller je het gaat manifesteren. En dat wil je!


 

Dik zesduizend woorden verder zit deze vierde module er op! Ik hoop dat het je veel oplevert. Dat je er veel aan hebt. En dat je er echt mee verder kan. Je hebt een prachtige droom, een geweldige missie. En je hebt alles in je om het te laten slagen. Om er een succes van te maken. Twijfel daar niet aan en geloof in jezelf! Je bent het waard. Maar echt!

Veel plezier met deze module! Stuur je me je ideale klant, je productaanbod en je pitch? En ook voor andere vragen weet je me te vinden. Anytime!

Heel veel liefs,

Kim

kim@kimaroundtheworld.nl
06 13973929

 


Belangrijkste learnings module 4

✓ Jij bent een work in progress. Jouw leven is dat ook. Dus is jouw business dat ook

✓ Forceren heeft geen zin. Zorg dat je eerst alle stappen doorloopt, zodat je écht klaar bent voor je volgende stap

✓ Nu dat je hebt nagedacht over wie jij bent als ondernemer, hoe jouw onderneming eruit moet komen te zien en welke verdienmodellen je gaat toepassen, is het belangrijk om te bepalen aan wie je je product of dienst gaat aanbieden

✓ Het kiezen van een specifieke doelgroep/ideale klant is belangrijk omdat:

  • Wanneer je iedereen wilt aanspreken voelt niemand zich écht aangesproken
  • Jij hebt bepaald welke mensen jij in jouw leven wilt en dus ook welke mensen jij in jouw business wilt
  • Je krijgt expertstatus bij een selecte groep mensen als je je uitsluitend op hen richt

✓ Jouw ideale klant ben je vaak zelf, maar dan een jongere versie van jezelf. Of iemand die resoneert met jouzelf

✓ De relatie met je klant moet je opbouwen. Niemand gaat bijvoorbeeld zomaar een lange termijn product bij jou kopen zonder jou goed te kennen

✓ Jouw aanbod sluit naadloos aan op de pijn en het verlangen van jouw klant

✓ Om je ideale klant te bereiken is het belangrijk een bepaalde gelaagdheid aan te brengen in je aanbod. Een gratis product en een entry product leiden jouw ideale klant naar jouw hoofdproduct

✓  Met deze onderdelen heb je de fundering van jouw business gebouwd!

 

Gefeliciteerd!
You did it!