Andalusië. Rondreis in twee weken

· 6 Steden en de mooiste plekken in twee weken Andalusië ·

Andalusië. Het wordt niet voor niets het échte Spanje genoemd. Adembenemende landschappen, een prachtige kustlijn en steden die geschiedenis ademen. Een bijzonder en heerlijk gebied in mijn Europese lievelingsland, waar ik de taal spreek en me als een vis in het water voel. Ik maakte er een rondreis per auto. Beginnend vanaf Málaga en eindigend in Granada. De route en tips lees je in deze blogpost. Reis je mee?

Het idee om naar Andalusië te gaan bestond nog niet zo heel lang. Wel wilde ik al heel lang een rondreis maken. Een roadtrip, ergens in Europa. De laatste jaren ging ik vaker naar Spanje. Naar Barcelona en Valencia. Ik besloot na Valencia in 2014 dat ik vaker wilde gaan en bombardeerde spontaan Spanje tot mijn Europese lievelingsland. De mensen, de sfeer, het weer, de taal. Ik hou van Spanje!

Ik las ergens over Andalusië en dat het een prima gebied zou zijn om in je eentje rond te toeren et voilà. Voor ik het wist had ik een ticket geboekt, een auto gehuurd en ging ik in mijn eentje twee weken op pad door het échte Spanje. Een goede keus, want als ik ergens nooit over uitgesproken raak, dan is het Andalusië.

De mensen, de sfeer, het weer, de taal. Ik hou van Spanje!

14115579_10154442374633518_1871881341345249602_o

Route en voorbereiding

Ik stippelde een route een paar weken van tevoren uit. De steden die ik wilde bezoeken wist ik meteen al, maar door veel te lezen en tips van anderen besloot ik Ronda, Cádiz en Tarifa aan de route toe te voegen.

Mijn ticket boekte ik los via Transavia.com, boekte er meteen een huurauto bij (ook via Transavia) en daarna ook mijn eerste twee nachten in Málaga (via Booking.com). Als ik er eenmaal was, zou ik wel verder zien en de resterende nachten boeken. Mijn route opgesomd:

14124407_10154440554548518_3426363170927930424_o

• Córdoba
  • Granada
  • Torremolinos

Tip: download de app van Booking.com op je telefoon. Zo kun je op ieder moment op iedere plek een overnachting boeken voor je volgende bestemming. Ik heb al mijn overnachtingen via de app geboekt! Het werkte voor mij perfect!

Málaga

Ik liet me verbazen over de gezelligheid en knusheid van de stad. De smalle straatjes, de leuke pleintjes. De kathedraal met een hele en een halve toren.  De brede winkelstraat, waar vandaan je zo richting het strand loopt.

Het was maart. 20 maart om precies te zijn toen ik aankwam in Málaga. Het regende toen ik uit het vliegtuig stapte (waar ik iets bizars meemaakte, wat je hier terug kunt lezen), het regende toen ik bij het metrostation aankwam en het regende toen ik mijn hostelkamer binnenstapte. Het regende nog steeds toen ik nacho’s bestelde op een terras, waar zelfs de parasols de regendruppels niet konden tegenhouden. De volgende dag regende het nog steeds. Ik trok er toch op uit, want het was mijn enige dag in de stad.

Ik liet me verbazen over de gezelligheid en knusheid van de stad. De smalle straatjes, de leuke pleintjes. De kathedraal met een hele en een halve toren.  De brede winkelstraat, waar vandaan je zo richting het strand loopt, waar het overigens een natte bedoening was. Het was er niet druk, die zaterdag, maar wel heel gezellig. Vooral in de namiddag, na de siësta, leefde de stad op. Ik ben één hele dag in Málaga geweest en bleef twee nachten in La Casa Mata Hostel, middenin het centrum.

Meer weten over Málaga zelf? Ik schrijf er binnenkort een aparte blogpost over!

Fuengirola

Mijn moeder vertelde me vaak over haar vakantie met mijn vader en haar zwager en schoonzus in Zuid-Spanje, ergens in de jaren ’70. Hoe ze wandelden over het strand en deden alsof ze Spaans spraken tegen elkaar. Hoe ze verbrandde en hoe ze misselijk werd na een avondje stierenvechten. Ze had er altijd warme herinneringen aan. Ze verbleven in de badplaats Fuengirola, vlakbij Málaga.

Toen ik dag twee Málaga eenmaal uit was, in mijn huurauto zat en mijn TomTom had aangezet, kon ik het niet laten om even te gaan buurten in Fuengirola. Over de MA-20, AP-7 en A-7 (Autopista del Mediterráneo) ging ik op weg. Ik parkeerde de auto en liep naar een overdekt terras, want het regende nog altijd pijpenstelen in het kleine badplaatsje. Te voet ging ik naar het strand, waar het verlaten en nat was. Een paar winkels waar badkleding en souvenirs werden verkocht waren open, maar verder was het uitgestorven. Ik stelde me voor hoe het er zomers zou zijn. En hoe het vroeger was toen mijn ouders er samen waren. Ik bleef maar eventjes. De regen stond me niet aan.

14053862_10154442394748518_2091561704897854428_o

IMG_20160728_18530814053846_10154442394898518_3560000675184526104_o

Marbella

Toen ik even later aankwam in Marbella regende het nog steeds. Ook hier trok ik er toch op uit. Richting de kust, het strand. Ook hier was het nat, maar wel een stuk drukker dan in Fuengirola. Ik kon me voorstellen dat het er zomers afgeladen zou zijn, dat de hotels die langs de kust staan helemaal bevolkt zouden zijn en dat de verkopers langs de boulevard daadwerkelijk hun eigen handgemaakte nep-Michael Kors-tassen zouden verkopen. De enorme jachten in de haven verrieden al dat er veel jetset aanmeert in Marbella.

Ook ’s avonds, na een flinke middagdut, ging ik op pad. Ik struinde wat af door de verlaten donkere straten van Marbella. Ik at ergens tapas en keek vervolgens in een kroeg met locals El Clássico. In Marbella krijg je een vakantiegevoel, het is een enorme toeristische badplaats en zeker de moeite waard om te bezoeken. Ik bleef maar één nachtje in Marbella in Hotel Finlandia, vlákbij het centrum en op loopafstand van het strand.

Tip: Neem de AP-7 in plaats van de A-7 tussen Málaga en Marbella. Je komt zo vlak langs de prachtige kustlijn van de Costa del Sol.

14068468_10154442394618518_5015265711270929108_o14066336_10154442394433518_8628471693863764660_o

Ronda

Zo prachtig als de weg naar Ronda zijn er maar weinig. Door de bergen met hier en daar een haarspeldbocht en op sommige momenten adembenemende uitzichten. Geweldig!

Maandags ging ik vanuit Marbella naar Ronda via de bergweg A-397. De aardige receptionist van het hotel in Marbella waarschuwde me ’s ochtends voor de weg ernaar toe. “De wegen zijn hier niet zoals in Nederland”, zei hij, maar ik verzekerde hem dat ik wel wist wat ik deed. De weg naar Ronda is inderdaad in de verste verte niet zoals de wegen in Nederland, want zo prachtig als de weg naar Ronda zijn er maar weinig. Door de bergen met hier en daar een haarspeldbocht en op sommige momenten adembenemende uitzichten. Geweldig!

En al even prachtig is Ronda zelf. Ik had er veel over gelezen en wist dus wat ik kon verwachten. Maar als je er dan bent en je ziet die enorme kloof waarop het dorpje is gebouwd, dan ben je je adem even kwijt. Het uitzicht vanaf de kloof en vanaf eigenlijk elk punt in het plaatsje is prachtig. Van de straatjes en steegjes, een gezellig pleintje tot de ‘hoofdstraat’ die over de kloof heen gebouwd is en dus een bizarre brug vormt. Een must see!

Tarifa

Tarifa ligt aan de Costa de la Luz en aan de Straat van Gibraltar. Als je over zee tuurt, zie je in de verte Marokko, hoewel je daar niet eens ver voor hoeft te kijken.

Gibraltar sloeg ik over, maar waar ik wél naar toe ging, was Tarifa. Het zuidelijkste puntje van Spanje. De plaats ligt aan de Costa de la Luz en aan de Straat van Gibraltar. Als je over zee tuurt, zie je in de verte Marokko, hoewel je daar niet eens ver voor hoeft te kijken. Tarifa is geliefd bij surfers en die zag ik er dan ook veel, ondanks dat het weer nog steeds niet echt meezat.

In het centrum verdwaalde ik even in het doolhof van steile steegjes (goed voor mijn conditie), ’s avonds at ik ongepelde garnalen in een tl-verlicht restaurant en de volgende ochtend ontbeet ik iets verderop met churros, zumo de naranja en cafe con leche. Die dag klaarde het op, ik lunchte bij Cafe Azul Bar (aanrader!) en daarna plofte ik met een boek bij een koffietentje aan het strand. Ik had eindelijk een vakantiegevoel. Ik verbleef twee nachten in Hostal Tarifa, een prima hostel voor een prima prijs, op loopafstand van het centrum en het strand.

Tip: laat je adviseren bij het plaatselijke toeristenkantoor over wat er zoal te doen is in de omgeving.

Atlantische kust

Van het zuidelijkste puntje van Spanje kun je landinwaarts omhoog richting Cádiz of Sevilla, maar je kunt er ook voor kiezen om langs de kust te gaan, de Costa de la Luz, over de N-340, zoals ik deed. Ik stelde simpelweg mijn TomTom in en hij leidde me netjes langs alle wegen door de bergen en langs de zee. Ik maakte een paar stops.

IMG_20160729_13082314068577_10154442374788518_1538963200419441050_o

Playa de Los Lances

Kijk overigens niet raar op als er opeens een koe naast je staat te grazen. Ze lopen er gewoon los.

Playa de Los Lances is een strand omgeven door een aantal campings. De TomTom vindt zelfs het zandweggetje er naar toe. Parkeer je auto op de grote verharde parkeerplaats en loop richting het strand. Je kunt je er prima een dag of zelfs langer vermaken, zéker in de zomer. Kijk overigens niet raar op als er opeens een koe naast je staat te grazen. Ze lopen er gewoon los.

14068369_10154442374468518_6951023363935516028_o

Bolonia

Onderweg zul je je verbazen over het aantal campings dat je tegenkomt. De kust bij Tarifa, Playa de Los Lances, Valdevaqueros en Bolonia is een walhalla voor kampeerders. De N-340 gaat omhoog, maar ik besloot even linksaf te slaan richting Bolonia. Ik had me laten vertellen dat het de moeite waard zou zijn. De weg ernaar toe is prachtig, het water helder blauw en het strand was er eind maart nog verlaten. Ik plofte neer in het gele zand, liet de wind door mijn haren waaien en begroette de oceaan, die ik in 2007 vanaf Barbados, al eens was tegengekomen.

14068515_10154442374728518_3278756474956815344_o14068328_10154442374573518_1191956665327070425_o

Zahara, Barbate en Vejer de La Frontera

Bij het kustplaatsje Barbate stopte ik om te lunchen, in de veronderstelling dat ik al in Vejer was. Pas later kwam ik erachter dat ik me vergist had.

Vanuit Bolonia reed ik niet terug de grote weg op, maar besloot ik zo dicht mogelijk langs de kust verder te rijden. Ik nam me voor om richting Vejer de La Frontera, een van de vele pueblos blancos (witte dorpjes), te rijden en om daar ergens een plek te vinden om te lunchen, maar eerst wilde ik Zahara de Los Atunes zien, omdat iemand mij hierover getipt had. Het plaatsje Zahara is echt piepklein en niet de moeite waard, maar de weg er naar toe en de omgeving eromheen des te meer. Vanuit Zahara reed ik vlák langs de kust van helderblauw water verder richting Vejer en bij het kustplaatsje Barbate stopte ik om te lunchen, in de veronderstelling dat ik al in Vejer was. Pas later kwam ik erachter dat ik me vergist had. Lang bleef ik niet en zou ik ook niet in Vejer gebleven zijn, want het was al ver in de middag en mijn bestemming voor die dag was Cádiz.

14107847_10154442374843518_5146879633805567208_o

Cádiz

Cádiz in één woord? Romantisch!

Vanuit Barbate is het nog een uur rijden naar Cádiz, waar ik het prachtige in Moorse stijl ingerichte hotel Argantonio had geboekt. Bij Vejer de La Frontera liet ik mijn tank volgooien om vervolgens in één streep omhoog richting Cádiz te rijden. De stierenbeelden langs de weg vielen mij het meest op en die zou ik later nog veel vaker tegenkomen.

Pas laat in de middag kwam ik eindelijk aan in Cádiz. Ik kreeg een beetje een Miami-gevoel bij het binnenrijden van de stad. Over een brede brug met aan weerszijden water, die overloopt in een grote avenida bij binnenkomst van de stad. Het centrum van Cádiz is van bovenaf gezien een bol aan het uiteinde van de avenida. Het is een landtong. Het is er niet groot, het stikt er van de steegjes, waardoor je ook met een goede kaart sowieso verdwaalt. Alles lijkt op elkaar, van gevels tot de kinderkopjes op de grond. Ik at ergens snel iets en besloot om vroeg te gaan slapen die nacht. Ik moest toegeven dat ik kapot was na zo’n lange dag, waardoor ik veel te weinig heb gezien van Cádiz. Alle reden om nog eens terug te gaan. Cádiz in één woord? Romantisch!

14054459_10154442390168518_7303463572692558400_o

14054465_10154442375078518_1769991933538461589_o14053860_10154442374968518_7472695145805744602_o13908905_10154442375138518_234598160814202511_o

Sevilla

Mijn lieve moeder zou om 1 uur die middag landen in Sevilla en we zouden daar samen een lang weekend doorbrengen. Elk jaar maakten we samen een tripje en we wisten toen nog niet dat ze later dat jaar ziek zou worden en binnen een paar weken zou overlijden. Sevilla werd onze laatste trip samen. Little did we know

Om 10 uur ’s ochtends zat ik vanuit Cádiz alweer in de auto richting Sevilla. Via de CA-33 was ik de vorige middag aangekomen en via de CA-35 en AP-4 (E-5), oftewel de Autopista del Sur, vertrok ik in noordelijke richting. Ik had heel graag langer willen blijven, maar een strakke tijdsplanning waar ik niet van af kon wijken zorgde ervoor dat ik weg moest uit Cádiz. Mijn lieve moeder zou namelijk om 1 uur die middag landen in Sevilla en we zouden daar samen een lang weekend doorbrengen. Elk jaar maakten we samen een tripje en we wisten toen nog niet dat ze later dat jaar ziek zou worden en binnen een paar weken zou overlijden. Sevilla werd onze laatste trip samen. Little did we know

Desalniettemin is Sevilla prachtig en heb ik er geweldige herinneringen aan. Het weer was helemaal opgeklaard, de zon scheen hoog aan de hemel en het echte vakantiegevoel begon in Sevilla. Temeer omdat ik er al die voorgaande dagen naar uit had gekeken om mam te zien. Dé highlight wat mij betreft is Plaza de España, maar ook zeker de Avenida de La Constitución, de kathedraal, Real Alcázar, de universiteit en de wijk Triana zijn hoogtepunten van beeldschoon Sevilla. Een extra dimensie voor ons was dat we er in de Goede Week waren, de week voor Pasen. We werden verrast door een een aantal processies en feestelijkheden in de stad.

Meer weten over Sevilla? Ik schrijf er gauw een aparte blogpost over!

UPDATE 20 juli 2017: De vijf mooiste bezienswaardigheden van de mooiste Spaanse stad heb ik beschreven in deze blogpost.

Córdoba

Wist je dat Zuid-Spanje ooit islamitisch is geweest?

Ik kende Córdoba voornamelijk als een stad in Argentinië. In de tijd dat ik vaak in het Zuid-Amerikaanse land was, werd er geregeld gesproken over Córdoba. Pas toen ik me ging oriënteren op Andalusië ontdekte ik dat Córdoba ook een stad in Spanje is. En dat niet alleen, het is tevens de wármste stad van Spanje en zelfs van heel Europa. Liep ik een paar dagen eerder nog door de regen in Málaga, Fuengirola, Marbella, Ronda en Tarifa, was het in Sevilla al opeens 30+ graden en in Córdoba zowaar nóg warmer.

Ik boekte er een hostel, maar tijdens de Goede Week was het door alle feestelijkheden onmogelijk om per auto een stadscentrum in te komen. Dat hadden mam en ik in Sevilla al gezien (gelukkig hadden we daar een hotel ver buiten de stad), in Córdoba was het niet anders. Het was nog licht toen ik er aan kwam, maar inmiddels pikkedonker toen ik een hotel had gevonden. Mijn geboekte hostel kon ik gewoonweg niet bereiken doordat veel straten afgesloten waren, waardoor ik genoodzaakt was een hotelkamer die drie keer zo duur was te nemen. Het maakte me inmiddels niets meer uit, slapen in de auto was al helemaal geen optie. Wat ik ervan leerde? Dat ik een enorm goed oriëntatievermogen heb. Ik schreef er hier al eens over.

Córdoba was warm en ook dit stadscentrum wemelt van de steegjes, pleintjes, koffietentjes en witte gevels. Het is er prachtig, met als hoogtepunt de Mezquita, de kathedraal die oorspronkelijk een moskee was. Wist je dat Zuid-Spanje ooit islamitisch is geweest?

Meer over Córdoba? Ook hierover schrijf ik binnenkort een aparte post!

14124991_10154442376538518_1384079603699575160_o14107706_10154442376358518_3417647839206018746_o14021542_10154442566483518_1108166826069338810_n13987565_10154442376213518_8787264935051573501_o14066467_10154442376408518_6100740469237066505_o14068450_10154442376148518_814540437677797210_o

Granada

Een bezoek aan Granada is niet compleet zonder een bezoek aan het Alhambra.

Na de gekte in de binnenstad van Córdoba, besloot ik in Granada een hotel buiten het centrum te boeken. Het werd Hotel Saylu, een prima hotel voor een prima prijs. Het uitzicht van de ontbijtzaal is gericht op de autoweg die er langs raast, waardoor je niet anders kunt dan constant naar buiten kijken tijdens het eten van een heerlijk croissantje en het drinken van gruwelijke koffie. Met de bus ging ik richting centrum, waar ik wederom mijn ogen uitkeek. Het hoogtepunt is natuurlijk het Alhambra. Een bezoek aan Granada is niet compleet zonder een bezoek aan dit middeleeuwse Moorse fort. Maar ook de kathedraal van Granada, de Arabische wijk El Albaicín en het uitkijkpunt over de Sierra Nevada, el mirador, zijn meer dan de moeite waard.

Trek er een paar dagen voor uit om Granada goed te kunnen bezoeken en bezichtigen. Meer over Granada volgt gauw in een aparte blogpost!

13975250_10154442376608518_1889725549917167193_o13975249_10154442389843518_1187789384621483157_oIMG_20160728_16431314068456_10154442376893518_2047129240962781116_o13996295_10154442376698518_736787631257713324_o14068006_10154442390088518_1220399090260120098_o

Torremolinos

Terug naar Málaga, want vanuit Málaga zou ik de volgende ochtend weer terugvliegen naar Amsterdam. Pasen kwam steeds dichterbij en dus werden de hotelprijzen met de dag hoger. Het hostel waar ik mijn reis mee begon zat hartstikke vol. Ik was graag terug gegaan naar deze fijne plek. Ik besloot iets verder te kijken dan alleen Málaga en prompt vond ik voor een betaalbare prijs een superleuk hostel in niets minder dan Torremolinos, vlakbij Málaga. Hostal Los Geranios, gelegen in een woonwijk, doet zijn naam eer aan, omdat de tuin, voorzien van een heerlijke loungeset, volstaat met geraniums en nee, ik schaam mij er niet voor om toe te geven dat geraniums prachtige bloemen zijn. Wat een heerlijke plek! Het centrum van Torremolinos, waar ik heel eventjes doorheen dwaalde, was best druk zo begin april, maar er ging niets boven het uitlezen van mijn boek in mijn heerlijke Zuid-Spaanse tuin. Achter de geraniums.

14086380_10154442390248518_3646828943227268460_o

Weetjes

• Ik was van 20 maart tot 4 april 2015 in Andalusië. Het weer was erg afwisselend. Ik had regen, warmte en hitte. De beste tijd om naar Andalusië te gaan? In het voorjaar of najaar. Mei, juni en september zijn de beste maanden;
  • Zuid-Spanje is ooit in handen geweest van de Moren. Dit is nog overduidelijk te zien in vooral Córdoba en Granada;
  • Het leuke aan het rondreis door Andalusië is dat je én een roadtrip maakt, je natuur en cultuur met elkaar combineert én dat je zon, zee en strand afwisselt met korte citytrips. Alles in één dus. En dat in twee weken tijd!
  • Wat ik het meest bijzonder vond? Ronda, Sevilla en het Alhambra! Ook bijzonder was het verschil tussen de Costa del Sol met toeristische badplaatsen en de vrij onbekende Costa de la Luz. Het zonnige Málaga, het romantische Cádiz, het kleurrijke Sevilla, het wittige Córdoba en het Moorse Granada. Allemaal prachtig en zó verschillend;

Meer Andalusië:

Binnenkort schrijf ik aparte stukjes over de verschillende Zuid-Spaanse steden.

Meer Spanje:

Ik was ook in Barcelona, Valencia en Ibiza. Binnenkort meer over deze heerlijke Spaanse plekken!

Ook geïnspireerd geraakt door deze prachtige streek? Laat het weten in een reactie hieronder of neem contact met mij op.